A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Sztálingrád

2014. július 04. - suhodminyák

Megnéztem az orosz-amerikai együttműködésben készült, 2013-as Sztálingrád című filmet. Mindent összevetve nem volt jó, pár pozitívuma számomra eltörpül romboló hatása mellett. 

stalingrad_ver2_xlg.jpg

Kezdem azzal, ami tetszett. Jogfosztott arisztokraták is szerepelnek a filmben. Pontosabban legalább egy közülük. A dolog persze sántít, mert a hölgy feltűnése olyan hatást kelt, mintha tegnapelőtt lett volna a 17-es forradalom, és ő valamire való jövedelem nélkül, de amúgy háborítatlanul élhetett volna egészen addig, amíg a katonák be nem fészkelik magukat a csata idejére. 

Ahogy azonban ezek az elképzelt lakások meg vannak jelenítve, ahogy a tényleg fényűző eleganciájuk még a háborús pusztítás nyomain is átüt, az egész egyszerűen hibátlan – ha elfogadjuk, hogy nem egy létező valóságot, hanem egy lehetségest látunk, ahogy az alkotó elképzeli Kelet-Európát és Oroszországot / a Szovjetuniót. Márpedig nekem ezt elfogadni adott esetben nem tart semeddig, úgyhogy én maradéktalanul élveztem a filmnek ezt a dimenzióját. 

Volt viszont két otromba gondom vele. Az egyik az, ahogy a háború témájához egyáltalán hozzányúltak. Elvétették megjeleníteni, hogy minden élőlényhez hasonlóan az ember alapvető törekvése is az, hogy ép bőrrel megússzon ép bőrrel megúszhatatlannak látszó helyzeteket is. Haladóbbak elmorfondírozhatnak arról, hogy egyáltalán mi is az értelme az egésznek. 

Persze nem vagyok esztelen pacifista: értem, hogy megtámadták a szovjeteket, és jogosnak tartom, hogy lőnek a németekre. Ugyanakkor a film olyan kéjjel ábrázolja a csatát, hogy kénytelen vagyok azt gondolni, hogy általános háborús propagandáról van szó. Itt a háború – mindkét oldalon – becsület dolga és férfimunka (ha nem is jó mulatság). Aki ezt élvezettel nézi, annak könnyebb lesz azt mondani, hogy te figyelj, gyere már, van egy kis lövöldözés Ukrajnában / Irakban, itt-ott, és ha férfinak, meg hazafinak tartod magad, ott a helyed. 

A katonák mindkét oldalon olyan profik, hogy az fokozhatatlan. Ahogy vonulnak a soha ki nem ürülő tárú fegyvereikkel, minden szöget zárnak, mindenkit eltalálnak, ha pedig konkrétan felgyújtják őket, nem siránkoznak, nem hemperegnek, hogy eloltsák magukat, hanem igyekeznek a lehető leghatékonyabban kihasználni erősen fogyó idejüket, és addig is csatakiáltva lőnek, amíg el nem égnek teljesen. 

A másik gondom az volt, ahogy a nőket, illetve a nő-férfi viszonyt ábrázolták. Az orosz arisztokrata nő egyszerűen férfiasítva lett, és nem nyugodott addig, amíg nem lőhetett ő is. Amikor aztán ezt megtehette, rögtön, egy lövéssel leszedett egy németet. Erre egy másik orosz katona felvetette a film egyetlen morális dilemmáját, miszerint illik-e agyonlőni egy embert, aki épp vizet visz a többieknek. A lövés előkészületében segítő orosz katona szerint igen, de nincs ideje komolyabban kifejteni, mert erre aztán a németek is lőni kezdenek, ami viszont már rohadtul feldühíti az oroszokat – persze nem mondom, joggal, még ha tudjuk is, hogy a németek eleve pont ezért jöttek. 

Örömmel mondom, hogy öt orosz katona közül mindegyik úr volt, és még csak disznó viccet sem mondtak a hölgy jelenlétében, nemhogy megerőszakolták volna. A német oldalon, ahol szintén egy büszke orosz nő keveredett a német főtiszt mellé, nem alakultak ilyen elegánsan a dolgok. 

Az történt ugyanis, hogy a német tiszt, noha heroikusan küzdött felkorbácsolt vágyával, végül alulmaradt a küzdelemben, és csak megerőszakolta a nőt. Ahogy ez ábrázolva volt, az egészen meghökkentően, életszerűtlenül nevetséges volt. Az egész úgy nézett ki, mintha a nő valami fullasztóan erotikus, édes-kínt élne át, és ha véletlenül a német leállna valamiért (mert mondjuk akadozik a merevedése, amikor lőnek rá, vagy csak amúgy is feszült, vagy eszébe jut, hogy valami nem stimmel mégse a kölcsönösség elve körül), akkor még a nő követelné, hogy folytassa. Az eseménynek végül katartikus hatása van, mert a férfi saját tette nyomán beleszeret a nőbe, de az hagyján: a nő is a figurába. 

Magyarul az alkotók azt üzenik azoknak a szerencsétlen idiótáknak, akik ilyen filmek alapján próbálnak eligazodni a világban, hogy háborúba menni is teljesen ok, az, hogy azt kik és miért indítják, és ők maguk közben hol vannak, nem is érdekes. Ráadásul a nők megerőszakolása is egyfajta hőstett, vagy kedves szívesség még az áldozat szerint is, hát ki tud ennél frankóbb nyári tábort elképzelni. 

Ennek a filmnek a célközönsége minden politikus álma. Az ilyennek egyszerűen ki kell szolgálni egy-két ösztönét a legaljasabb módon (és mások kontójára), aztán maximum küldenek egy levelet az anyjának, hogy hős volt, a megerőszakolt nőket meg ki nem szarja le.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr36472207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.07.04. 10:24:39

Nézd ez a film nyilvánvalóan egy Ryan közlegény megmentésének készült, orosz nézőpontból. Gyakorlatilag nehéz olyan nagy költségvetésű háborús filmet elővenni akárhonnan, amelyik nem a harcoló hazafiak önzetlen hőstetteire építene. Ezek a filmek az ellenséget is vagy arctalan tömegekként mutatják be vagy kiemelnek egy párat a korrektség jegyében, hogy aztán erkölcsileg megsemmisítve dobják őket vissza. A második világháborús filmek pedig kifejezetten szeretnek azzal dolgozni, hogy egy szedett- vedett a jóért küzdő csapat százasával semmisíti meg a démoni náci katonákat, melyeknek harcoló alakulatai biztosan azért gázolták le a fél világot, mert mind fegyelmezettségben, harckészségben és tudásban alul múltak bárkit.

Nekem igazából pont az orosz nézőpont tetszett a legjobban a filmben. Ha ők úgy szeretnék bemutatni a partraszállásukat, hogy elevenen égve lövik a németeket, miért ne? Nem sokkal rosszabb, mint úgy bemutatni a normandiait mintha százezreket mészároltak volna le.

justizmord 2014.07.04. 10:47:33

Nem láttam még a filmet, és azok alapján, amit most olvastam róla, lehet, hogy nem is fogom megnézni, viszont eszembe jutott róla a hasonló című, 1993-as német film, na az nem ilyen...

GERI87 2014.07.04. 11:01:48

Megnéztem az előzetest.

Nem kell ezt nagyon kifejteni: tizenéves (vagy olyan szellemi szinten lévő) hülyegyerekeknek, minden villanást, robbanást, CGI orgiát, belassítást tátott szájjal néző bambuláknak csinálnak ma már filmeket.
Nem érdekes a történet, a háttér, a helyszín,a cselekmény, semmi...csak legyen benne vér, meg nők, fegyver, halál...belassítással, suttogással.

Az "Ellenség a kapuknál" na az jó, annál jobb Sztálingrád filmet nem csináltak.

GERI87 2014.07.04. 11:05:17

@Exide:

"Ha ők úgy szeretnék bemutatni a partraszállásukat, hogy elevenen égve lövik a németeket, miért ne?"

Mert kurva gagyi, hiteltelen, hazug szar lesz, azért.
Ha halálra, vérre, látványos hülyeségekre vágyik valaki egy filmben, a baromságokat hagyjuk meg a zombi, vámpír, horror, képregény kategóriának.

krferi 2014.07.04. 12:15:38

Iszonyú hatásvadász giccsparádé Call Of Duty-n szocializálódott hülyegyerekeknek és/vagy putyinistáknak. A háború szemérmetlen glorifikálása. A Ryan közlegényt kár idehozni, ég és föld a kettő színvonal szmempontjából. A '93-as német Sztálingrádot ellenben érdemes megnézni.

2014.07.04. 12:48:52

@GERI87: Ha zavar a hiteltelenség akkor miért hoztad fel az Ellenség a kapuknál című filmet? Történelmi hitelessége körülbelül annyi hogy volt egy ügyes orosz mesterlövész aki sok németet kilőtt, például egy magas rangú német mesterlövész tisztet. Még a főszereplő puskája sem hiteles, nem hogy a hú de gonosz német parancsnok aki ugyan sosem hagyja el a pozícióját (hiszen valószínűleg azért profi mert kötik ilyen értelmetlen szokások), de a végén mégis, hogy pont lelőhessék.

@krferi: A Ryan közlegény természetesen mérföldekkel jobb film, de micsoda ha nem a háború glorifikálása? Minden amerikai "blockbuster" háborús film arról szól. Mennek a hősök és meghalnak az igaz ügyért ("jelentkezz te is!"). A CoDhoz meg annyit, hogy amikor az Allied Assault kijött mindenki bepisilt a gyönyörtől hogy végigfuthat egy scriptelt csövön és átélheti a partraszállást mint a filmben. Azóta csak csillogóbb lett minden (amit akkor is használtak volna ha lett volna rá megfizethető technika).

Amúgy a film nem túl jó, de csak azért csapkodni amit minden más film is elkövet, teljesen értelmetlen.

Mond 2014.07.04. 13:37:07

@Exide: Elolvastad te a fenti írást? Bazdmeg ebben a filmben pozitívan ábrázolják a nemi erőszakot, azért ez az amerikai filmekben nem túl gyakran fordul elő. A Ryan közlegényben meg azért akadnak önmagukkal kritikus megnyilvánulások, például emlékeim szerint a partraszállás után legépfegyvereznek pár feltett kezű németet, amin aztán jót röhögnek. Nyilván nem ez a film fő vonala, de bemutatja, hogy igen ilyen is volt.

2014.07.04. 14:28:13

@Mond: Nem igazán a lényeghez kapcsolódik, de amit a film próbál bemutatni az inkább Stockholm szindróma. Ha hiteltelen akkor hiteltelen, én nem gyakoroltam hatalmat testileg és lelkileg kiszolgáltatott nőkön úgyhogy nem tudom.

A Ryan közlegényhez hasonló amerikai filmek kínosan ügyelnek arra, hogy mindig tudjuk melyik oldalon kell állnunk. A partraszállás vérgőzös mészárlása után etikailag senki nem kérdőjelezi meg hogy lelőttek embereket. Az érdekesebb mondjuk az lett volna ha gödörbe lövik az elfogott németet (ahogy az amerikaiak több alkalommal kivégeztek katonai és civil osztagokat elfogásuk után a II. vh alatt) nem pedig elengedik, hogy visszatérjen és utána erkölcsileg fölé emelkedve (hiszen ők kegyet gyakoroltak) lelőhessék, mint a kutyát. De hát sajnos háborús filmekbe ritkán fér bele az ellenség démonizálásán kívül más hiszen akkor minden ölés gyilkosság lenne.

Mond 2014.07.05. 00:44:30

@Exide: Nem értetted. A Ryan közlegény megmentésében pont ábrázolva van ez is, emlékeim szerint az elején is legépfegyvereznek egy rakat fegyvertelen német katonát és a végén is lelő egyet a főhős.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2014.07.05. 12:00:35

Pont tegnap néztem meg a filmet-nem vagyok eldőlve egyáltalán! Az Ellenség a kapuknál ezerszer jobb film a témában-hitelesebb, katonai szempontból sokkal jobban megcsinált, hihetőbb film.
@Exide: Azért a az Ellenség a kapuknál és ez a film hitelesség szempontjából nem nagyon említhető egy lapon! Gondolj csak bele az átkelési jelenetekbe, az egy puska-két katona vagy akár a hátulról géppuskázó politikai tisztek dolgába. Ezek bizony történelmi tények.Ebből a filmből pedig jóformán csak a hibákat tudnám neked sorolni ha katonaként nézem.
Zajcev pedig több volt mint aminek te jellemzed és a filmbeli történet egy a nevéhez kötődő legenda ami akár így is történhetett volna.(Amúgy pár dolgát ma is tanítják a finn lövészével együtt a "megfelelő helyeken")

Gyingizik 2014.07.05. 12:10:05

Ha ennyire lehúzzák, biztosan jó lehet! 1ébként ki a franc akar már vmi nyomasztó-tényfeltáró háborús drámákat lesni? Egy film legyen vmennyire kommersz, különben minek nézném? Egyesek összekeverik a dokumentumfilmet a tömegfilmmel.
süti beállítások módosítása