A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

El a kezekkel a Dalai Lámától!

2016. április 04. - suhodminyák

A múlt héten élesen(?) bíráltam a Dalai Lámát. A mondanivalóm lényege az volt, hogy nem érzem hiteles figurának az illetőt, ugyanis speciális, kiválasztott helyzete erősen segíti abban, hogy ellazult, békés buddhista legyen: nem kell a holnapon aggódnia, nem tud olyat csinálni, ami bizonytalanságba döntené jól bejáratott életét, vagy egzisztenciális kérdéseket vetne fel. Magyarul nem ismeri azt a stresszt, azt a sürgetést, amit pl. a keddről szerdára élő, effektíve dolgozó, gyerekük jövőjéért aggódó emberek élnek át egész életük minden napján a bolygó számtalan pontján. Azaz nem tudja, hogy tanítványai honnan, és milyen nehézségek közepette tartanak a kitűzött cél felé. Így ez olyan, mint az oroszlán tanácsai a rókának a helyes bivaly-fojtási technikáról.

A beérkezett kommentek szórakoztatóak voltak, de tanulságosak is. A fősodor az volt, hogy milyen egy paraszt / ostoba / eszmecserére eleve alkalmatlan, arrogáns troll vagyok, hogy ezt a vitán felül kitűnő embert nem a legmélyebb tisztelet és elismerés hangján hozom szóba. Érdekes módon az ennek szellemében hozzászólók egyúttal mintha azt is sugallták volna, hogy ők nálam sokkal jobban képben vannak a buddhizmus témájában.

stanley.jpg

A gond persze az, hogy ha ez így van, annak a viselkedésben kell megnyilvánulnia. A buddhizmus elsajátításában nagyon a rettenetesen hosszú út elején jár az, aki így felbassza az agyát egy magánvéleményen, miközben az általa magáénak vallott filozófia szerint legalább nyugalmat kéne megélnie, ha elfogadást és szeretetet nem is. (Figyelem: magasabb szinten sajnos ez utóbbi kettő is elvárás!).  De ez még mindig inkább a szórakoztató része a dolognak, és végső soron igaza van az egyik kommentelőnek, aki trollnak minősített.

A szomorúbb rész az, hogy nagyon úgy tűnik, hogy – míg remélem, több tucat buddhista olvasta el kisimult arccal a bejegyzésemet – a hozzászólók a primitív tagadás szintjéig elzárkóztak attól, hogy felhalmozott tudásukból akár csak egy morzsát is megosszanak velem, hogy miért nem gond D.L. és a világ többi lakója közötti életviteli és életkörülményekben megnyilvánuló különbség, hogy lesz a módszer univerzálisan alkalmazható, stb. Csak teljesen üres kioktatásra futotta (lásd második bekezdés), és némi olvasásra bátorításra.

Sajnos ezek alapján az a gyanúm támad, hogy a hozzászólók maguk sem mélyedtek el a buddhizmus elméletében és gyakorlatában, hanem csak mint divatcikket, vagy a bölcsesség (hamar kipukkadó) látszatát keltő csecsebecsét aggatták magukra azt.

Szerintem akkor tud valamit valaki, amikor azt el tudja magyarázni valaki másnak. Mit tud az, aki erre kísérletet sem mer tenni? (Tisztelet az egy kivételnek, aki megosztotta a saját buddhizmushoz való viszonyának egy-két aspektusát, és természetesen teljesen rendben vannak a velem egyetértő kommentelők is). Summa summarum (vigyázz, troll-horog kivetés!), ezek az emberek a szememben birkák, akik leemeltek a polcról egy dobozt, és azt mutogatják, mint egy feliratos öngyújtót ’75-ben, miközben tulajdonképpen soha bele sem néztek. Persze ez még mindig vastagon jobb, mint ha a náci dobozt vették volna le. (Remélem, nincs átfedés a két halmaz között).

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr458558670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamko · http://altatnietetni.blogspot.com/ 2016.04.04. 13:05:37

Nagyon jo poszt!!

A Dalai Láma szamomra akkor valt hiteltenne, amikor par éve Parizsban jart, es az ujsagok szerint a legdragabb szallodaban szallt meg, napi 3000 (!) euróért.

Goosnargh · http://mostittvagyok.com/ 2016.04.04. 14:35:50

Be kell pótolnom azt a posztot, valami miatt kimaradt.
Érzésem szerint a dalai láma van annyira egykedvű, hogy meg se érintené ha mondjuk egy sárkunyhóban kéne élnie. Tamko előző kommentjéről eszembe jut Teréz anya akinek több ezer dollárért kellett nyomorúságossá tenni szállodai szobákat, mert csak olyanban volt hajlandó aludni ami elég nyomorúságos volt. Aztán ez már a másik oldal, ott volt tán Prauphada aki az egyik szerzetestársával elment egy fogadásra, ahol nem vették figyelembe hogy ők vegetáriusok. Prauphada amikor nyújtották a fasírtos tálat kivett egyet és jóízűen megette. A szerzetes elrökönyödve nézett rá: hogy érinthetett a szád húst ? El fogunk kárhozni ! Prauphada csak nevetett.

OftF 2016.04.04. 18:01:23

Újjá fog születni, évekkel ezelőtt megmondta, hogy akár számítógépként: www.youtube.com/watch?v=vQU5Fc8Qzww
:)
Szóval, lehet, hogy ott fogod pengetni az egyik perifériáját.

2016.04.04. 20:56:23

es nem hittem volna h a kiraly posztodra ra tudsz emelni :)

le a kalappal :D

fapuska 2016.04.04. 21:10:39

Csak most olvastam el az eredeti szöveget, és kissé elszörnyedtem:)

A következőt tudom mondani mint kezdő buddhista gyakorló:

Ma már szinte mindenkinek lehetősége van rá, hogy szerzetes legyen. Általában ez elég sok előkészületet igényel, de egyáltalán nem lehetetlen - általában pár év komoly munka elég. Ha szerzetes vagy - akármit is gyakorolsz, akármilyen vallásban mélyülsz is el -, bizony kevésbé kell szembesülnöd a hétköznapi élet nehézségeivel. Amikor pl. 18 éves koromban Pannonhalmára látogattam egy ismerősöm beöltözésére (ez náluk a szerzetesség első lépcsője), akkor nekem annyira tetszett az ottani kolostori élet nyugalma és mélysége, hogy kereszténytelenségem ellenére megfordult a fejemben, hogy én is szerzetes leszek. Még nevet is fabrikáltam magamnak.

Nemcsak a buddhistáknál, hanem sok más vallásnál is éppen az a szerzetesi élet célja, hogy ne kelljen a mindennapok miatt aggódni. A szerzetesek adományból élnek, és nem kell a mindennapi betevőért dolgozniuk. Még a szegény Tibetben sem, ahol hagyományosan sokkal magasabb színvonalon éltek évszázadokon át, mint a lakosság nagy része. Vagyis ez teljesen természetes velejárója a szerzetesi létnek.

Ami a magas rangú, ún. "tudatosan újjászülető" lámákat illeti, mint amilyen a Dalai Láma is, ők gyakran hatalmas adományokat kapnak, amelyhez az is hozzátartozik, hogy pl. egy babonás kínai üzletember fizeti a business class-t a repülőgépen meg a méregdrága hotelt. (Ez abszolút így szokott lenni. Tudom.) A buddhista szerzetesi élet egyik fő szabálya, hogy amit kapok, azt elfogadom. Akár a húst is, ha valaki olyan fogalmatlan, hogy ezzel kínál egy tibeti lámát. Hozzáteszem: akár a pofont is. Emellett, ahogy Évi is írta, a DL valóban politikus is, és mint ilyennek egy kicsit másképpen kell viselkednie, hogy komolyan vegyék.

Pl. az az ismerősöm, aki Pannonhalmán lett bencés szerzetes, óriási pénzek felett diszponált, de hivatalosan semmi sem volt az övé. A francia meg a brazil testvérektől kapták a nagy részét. A bencés rend nagyon gazdag világszerte. Olyan pompás ebédlőben ebédelnek a pannonhalmi szerzetesek, hogy azt Orbolínó is megirigyli, és mint tanító rend semmiben sem szenvednek hiányt.

Persze, ha most "nulláról kezdve" buddhista szerzetesek leszünk, nem lesz rögtön olyan "gondtalan" az életünk, mint a Dalai Lámáé, de ha körültekintően választunk, akár ilyen értelemben könnyű életünk is lehet. Nagyon sokat kell meditálnunk - vagy úgy csinálni, mintha meditálnánk, mert különben feltűnik, hogy valami nem stimmel velünk. Nem használhatunk pszichoaktív szereket, és nem élhetünk szexuális életet. Valamint nem járhatunk koncertre, színházba, operára és így tovább. Mert ezek mind testi

"Azt olvastam, hogy a Dalai Láma egyelőre bizonytalan abban, hogy újjá fog-e születni." - Ez biztosan valami félreértés, ugyanis a tibeti szerzetesek mind bóddhiszattva-fogadalmat tesznek, ami azt jelenti, hogy megvilágosodásuk esetén sem távoznak el a nirvánába, hanem tudatosan újjászületnek egészen addig, amíg az összes érző lény meg nem világosodik. A DL a hagyomány szerint egy ilyen megvilágosodott bódhiszattva 14. újjászületése - habár azt hozzá kell tenni, hogy az aktuális személyt ez nem mentesíti attól, hogy minden egyes életében kénytelen újra és újra elérni a megvilágosodást - ami akár félre is sikerülhet!

Nem találkoztam még a DL-val, de más ilyen újjászülető mesterrel már igen. Kétségtelen, hogy nagy jólétet biztosítanak nekik, ugyanakkor azt is látnom kellett, hogy az emberek szinte szétszedik őket, ők pedig eközben hihetetlen kedvességgel, nyugalommal, elfogadással fordulnak feléjük attól függetlenül, hogy akár napi 20 órában is ezzel kell foglalkozniuk. Eközben sokan

fapuska 2016.04.04. 21:11:06

közülük szó szerint egyfolytában utaznak, mégis képesek erre a misszióra. Némelyik ilyen láma a kedvességével, az egyszerűségével és az éleslátásával óriási hatást tett rám. Ugyanakkor nem tukmálhatnak senkire semmit. Ha valaki eldönti, hogy ezzel akar foglalkozni, akkor már sokkal többet tudnak segíteni, de azért a munka nagy része az egyénen magán múlik. Amúgy nem teljesen igaz, hogy a DL nem ad gyakorlati tanácsokat, amelyeket akár a nyugdíjas uránbányász is megfogadhat, de a pársoros idézetekből nyilván nem lehet sokat profitálni. Csak annyit lehet érezni, hogy azért talán egy együttérző szívből jönnek.

Amúgy a buddhizmus abból indul ki, hogy még a leggazdagabbak is szenvednek: születés, öregség, betegség, halál még őket sem kerülheti el. Nagyon érdekes S. N. Goenka hitvallása, aki zsírgazdag családból volt való (akárcsak a történelmi Buddha): Goenka azt mondja, nagyon hálás, amiért olyan szerencsés volt, hogy zsírgazdag családba született, mert különben állandóan azt hitte volna, ha pénze lesz, elkerülhetné a szenvedést. Így viszont az történt vele, hogy miután - teljesen hiába - körbeutazta a világ legjobb és legdrágább orvosait Svájcon, Japánon, Amerikán stb. át, hogy kigyógyítsák a krónikus migrénjéből, majd a morfiumfüggőségéből, kénytelen volt kipróbálni a meditációt, ami segített neki. De úgy gondolja, ha szegény lett volna, állandóan a gazdagság után ácsingózott volna, és azt hitte volna, az majd segít neki kikeveredni a szenvedéséből.

Természetes, hogy a legtöbb nyugati embernek nem sok fogalma van a buddhizmusról, annak számtalan ágáról, történetéről, gyakorlati különbségeiről, nézőpontjairól. Mindenesetre sokan csak azt látják, hogy itt egy ember, aki kedves dolgokat mond. Vagy csak elgondolkodtatókat. És akkor elolvasnak egy bejegyzést, amiben elküldöd a picsába ezt a személyt. Nyilván a legtöbbüknek fogalma sincs, hogyan reagáljanak erre, még akkor sem, ha gyakorolnak valamilyen meditációt.

Tudniillik azért hívják ezt "gyakorlásnak", mert ez "csak" gyakorlás. Pl. gyakoroljuk a kedvességet, az együttérzést vagy épp az elfogadást, aztán vagy sikerül, vagy nem. A lényeg a motiváció, a szándék: "az elfogadást szeretném gyakorolni". És akkor valaki ír egy ilyen cikket, elolvasom, és ahelyett, hogy türelmesen, kedvesen, elfogadással viszonyulnék az illetőhöz, mert tudom, hogy nem akart rosszat, ahelyett nekiesem. Ebben az esetben nem sikerült elfogadónak lennem, de talán egy másik alkalommal igen. Van, aki nehezebben halad előre, van, aki könnyebben, de gyakorlás nélkül nem megy, és a gyakorlásnak fontos része, hogy időnként vagy gyakran vagy 99,9%-ban nem sikerül. (Persze, ha túl nagy a cél, akkor nehéz a motivációt fenntartani.) Nem baj, ehhez is elfogadással kell viszonyulni - aztán vagy sikerül, vagy nem. Így válhat az egész élet szépen-lassan gyakorlássá - azaz meditációvá.

Remélem, ebben a különlegesen hosszúra nyúlt hozzászólásban sikerült megvilágítanom a felvetésed néhány aspektusát. Azt is remélem, hogy nemsokára személyesen is kalauzolhatlak ebben a dzsungelben. Mivel nagyon benne vannak a betűk az ujjaimban, írnék még, ám most már gyakorolnom kell az önmagammal szembeni kedvességet, mert holnap fél ötkor kelek, és már elmúlt 9 óra, és még pakolnom, zuhanyoznom is kell.

Kívánom, hogy mindnyájan szabaduljunk meg minél több szenvedéstől:)

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.04. 21:28:11

@fapuska: Igen, sikerült megvilágítanod több mindent is. Köszönöm.

Egyáltalán nem tudtam például, hogy a szerzetesi létnek egyik kifejezett célja a mindennapok fölötti aggódástól való mentesülés, bár gondoltam, hogy velejárója annak. Talán a mindannyiunkat érő katolikus hatás miatt volt és van egy olyan kimondatlan alapfeltevés bennem, hogy egy szerzetesnek azért illik így-vagy úgy szenvedni. ;-)

boszporusz 2016.04.04. 21:28:18

@fapuska: köszönöm a hozzászólásod. mivel saját bevallásod szerint nagyon benne van a boogie az ujjaidban a témával kapcsolatban, én pedig szívesen beszélgetek róla, örömmel venném, ha írnál ide: quqati@dzsímél... Szép estèt, jó utat!

flogeir 2016.04.05. 17:15:09

Kösz a posztot!
Én keresztény vagyok, legjobb barátom inkább hajlik a keleti vallásokra, bár a többséghez hasonlóan ő sem mélyedt el eléggé egyikben sem ahhoz, hogy megalapozott véleménye legyen. De az ismerettségi körömben általánoságban azt látom, hogy sokan vonzódnak a keleti vallásokhoz. Régebben vitáztunk olyan dolgokon, hogy milyen bölcs és humánus Buddha, vagy éppen a mindenkori láma tanítása. Én neki(k) is mindig azt szoktam mondani, hogy ha megkérdezünk egy buddhistát, hogy mi a buddhista élet(vitel) 5 alappillére, akkor jó eséllyel azt fogja mondani, hogy az (1) egyszerűség (2) a béke (3) a hála (4) a bölcsesség (5) a könyörület. Ezek az alapértékek gyakorlatilag semmiben nem különböznek a keresztény tanításokhoz hű életviteltől. Azt szoktuk mondani, hogy Európa keresztény, valójában a jelenleg élő generációk zöme már nem tudja karakteresen megfogalmazni, mit is tanított Jézus. A kereszténységet a többség unalmasnak (jobb esetben csak annak) tekinti, és aki nem ateista, az valami izgalmasabbra vágyik. Több barátomat hallottam már kiállni akár Krisna, akár Buddha mellett, miután elolvastak vagy hallottak valamit a témában. Amikor aztán visszakérdezek, hogy és melyik útat tartják követendőnek? Netán a Vadzsrajánát, a "Gyémánt járműt"? Akkor megy a pislogás, hogy mi van? Attól még senki nem lesz buddhista, hogy a lámát, vagy bármely követőjét jófejnek, vagy jó embernek tartja. A buddhista emberekről is sztereotíp véleményeink és elképzeléseink vannak. De elég, ha csak egy pillantást vetünk arra, hogy például Japánban hogy élnek a fiatalabb generció "buddhistái", és hamar nyilvánvaló válik, hogy a buddhisták sem mind egyformák, és a buddhisták közül sem sokkal többen állnak közelebb a megvilágosodáshoz, mint a keresztények közül a megváltáshoz...

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.05. 17:42:00

@flogeir: Igen, nekem is feltűnt, hogy a vallások zöme hasonlóan képzeli el az ideális / boldog / erényes embert, és noha ateista vagyok, ezeknek az eszményeknek a döntő többségével tudok azonosulni .

Azt gondolom, hogy ezek a "vallásos viselkedési kódexek" eredetileg a kulturált és békés együttélés célját szolgálták, de ahhoz, hogy célba is érjenek, nem volt elég a józan észre hatni: hatalmi szó is kellett hozzá. Aztán később csak ez utóbbi maradt megfejelve propagandával -- legalábbis kívülről így tűnik --, és az egész elvesztette a kapcsolatát a -- szerintem -- fontos praktikus vonatkozással, azaz azzal, hogy hogyan legyen boldog és önazonos az ember egyszerre. Aztán eltelt baromi sok idő, és az emberek nem is keresik a tetten érhető értelmet, azt, hogy nekik személyesen mit mondanak ezek a filozófiák, hogy tudják a saját életükhöz kötni, stb.

Én az önismeretre alapozott célkitűzésekre és fejlődésre szavazok, szerintem ehhez érdemes módszertanokat keresni, és felcsípni innen-onnan ezt-azt. Mert jó eséllyel teljesen kerek, átvehető, univerzális rendszer nem létezik, csak egyéni sorsok, amiknek bizonyos morzsáit az ember néhány más emberrel osztja, másokkal meg nem.

Chayenne 2016.04.05. 19:10:53

Tovább emelted a tétet parasztságban! Ráadásul úgy, hogy sem az emberről sem a témáról fingod nincs! Nem baj, egy paraszttal több vagy kevesebb nem számít!

flogeir 2016.04.05. 23:09:05

@suhodminyák: ami a hatalomi szót illeti, nem értek vele egyet. Jézus is, Buddha is nagyon új etikával állt elő, és egyikük sem volt a hatalom által támogatva. Jézus oly annyira nem, hogy egyházi és világi oldalról is a vérét akarták venni, és keresztre feszítették. A keresztényeket ettől kezdve jó 3 évszázadig üldözték. A hatalom a kereszténység esetében Constantinus császárral lépett be a képbe, aki a birodalom válságát a kereszténység államvallássá tételével kívánta megoldani. Vannak keresztény legendák arról, hogy milyen látomások hatására döntött így, de a korabeli történetírók alapján nagyon is valószínű, hogy ez egy politikai húzás volt, és egyébként továbbra is áldozott "ősi" római bálvány isteneinek. Ami a buddhizmust illeti, szintén nem nagyon látom, hogy a buddhista etika miként terjedt volna a hatalmi szó révén. Tibeten és Buthánon kivül tudomásom szerint sehol nem vált államvallássá, a buddhista híveket igen kevéssé lehet szerintem azzal vádolni, hogy hatalmi szóra követték volna a vallási tanításokkal együttjáró etikát és erkölcsöt. Mintahogy azt gondolom, hogy ezzel a protestáns, illetve evangélista keresztény feletkezeteket sem, sőt ezek az irányzatok szinte mindenütt politikai ellenszélben jöttek létre és vetették meg a lábukat.
A fejlődés és önismeretre való koncentrálás teljesen rendben van. Én már túl vagyok a 4x-en, és én is felnőtt fejjel tértem meg igazán, jó harminc évig pereltem a dogmákkal, mire ráébredtem, hogy a nagy perelgetés közben az igazi tanításokról megfeledkeztem.
Én amit tanácsolni tudok az ilyen úthoz, hogy nem érdemes sosem a felszín kapargászni. Amivel meg akar az ember ismerkedni, abba mélyedjen el nagyon alaposan. Ha az ember nem fecsérli az idejét hülyeségekre, akkor sokkal több ideje lesz, mint gondolná, rengeteg ismeretet tud az ember magába szívni a legkülönfélébb területeket. Ha ezt megtörténik, akkor jobban el tudja végül helyezni magát az ember a világban, míg ha csak a felszín kapargatja az ember, akkor nagyon-nagyon sok mindent csúnyán félreérthet, ami semmihez nem viszi közelebb, csak kaotikusabbnak tűnik minden, mintha egy összemaszatolt homályos lencsén keresztül próbálna az ember mikroszkópikus szervezeteket tanulmányozni. Persze sok ismeret birtokában sem lesz senki tévedhetetlen, de ha bölcsességgel párosul, akkor valamivel közelebb juthat az igazsághoz.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.05. 23:34:10

@flogeir: Szerintem nincs igazán vita közöttünk. Hatalmi szóról a tetszőleges egyház intézményesülése után beszélhetünk, de akkor szerintem masszívan: Egybefonódás az állammal, illetve próbálj meg nem keresztény lenni az 1600-as években, stb., hogy a többségi társadalomba ivódott norma kényszerítő erejéről ne is beszéljünk. Mindenezek mellett ezt én is a buddhizmusnál látom a legenyhébbnek, ha van ott ilyen "látnivaló" egyáltalán.

MateTenpa 2016.04.06. 08:57:21

Szia. Nagyon fontos kérdésekre mutattál rá a bejegyzésben, ezek valódi kérdések, ha az ember megértése egy un. ' kornyezeti' tudással van csak felszerelve a Buddizmussal kapcsolatban. Szerintem feldobná a témát, ha beszélgetnénk erről egyet személyesen, amit aztán mint egy kis 'Riport' felrakhatnál. Te kérdezel, én a legjobb tudásom szerint vàlaszolok. 13 éves korom óta foglalkoztat a belső ösvény, minden területe. A Buddhizmussal intenzíven az elmúlt 6 év sző àt. Ha nyitott vagy erre kérlek jelezd :) a kv tea vagy ebéd az én kontómra megy.
Azert figyeltem fel erre mert hasonló dolgokat feszegetek, nem mellessleg a műanyag buddhizmus tömeges jelensèg.

Pacsi Máté

dîszkorzo 2016.04.06. 09:31:06

Ezt most azert írtad mert az előző írást sokan kritizálták es itt taglalod ,hogy mennyire parasztok a kommentelők ? Blogot írsz es zavar a kritika? A DL mar csak ilyen,nem az a gondja mint neked,nem urbánus ,nem anyagias,nem átlagos a problémákkal birkózik.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.06. 09:43:17

@MateTenpa: Jó ötlet, kösz a felajánlást. Dobj légyszi egy (akár üres) mailt a nickenevem kukac gémélre, és megbeszéljük a hogyan továbbot.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.06. 09:49:05

@dîszkorzo: Elvileg meg kéne tudod válaszolni a saját kérdésedet, ha olvastad a posztokat. ;-) Röviden: a hivatalos felállás az, hogy én paraszt vagyok, a kommentelők egy része meg korlátolt és képtelen arra, hogy saját magára reflektáljon.

flogeir 2016.04.06. 10:07:34

@suhodminyák: vita szerintem sincs, csak nézeteltérés, vagy nézőpont-eltérés. :)
A hit nem vallás, a vallás nem egyház, az egyház (a teokráciáktól eltekintve) nem állam. A hatalom politikai kérdés, viszont a hatalomnak minden körülmények között szüksége van ideológiára, amivel egyfelől a saját legitimitását alátámasztja. I. Constantinus-tól számítva a császárságban, majd az európai monarchiákban ez fő ideológia a kereszténység volt (Magyarországon pl. a Szent Korona-tan formájában). Ettől függetlenül magától a vallástól idegen a világi hatalom. Maga Jézus a hívek államhoz füződő viszonyáról igen keveset nyilatkozott, alapvetően azt tette nyilvánvalóvá, hogy a keresztények királysága nem itt a Földön van. Ebbe ugye az őt elveszejteni akaró farizeusok, illetve Heródes király hívei úgy próbáltak belekötni, hogy feltették neki a kérdést, hogy vajon akkor a megtért hívőknek adót fizetni a királynak? Jézus erre így válaszolt: "Mutassatok nekem egy adópénzt!" (értsd rómaiak által vert dénárt) "Azok odaadtak neki egy dénárt. Kérdezi őket: Kinek az arca és felirata van rajta? Válaszoltak: A császáré! Akkor azt mondta nekik: Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és ami az Istené, azt az Istennek." Jézus üzenete egyértelmű: ő nem forradalmárnak érkezett, sem a római uralom, sem Heródes zsarnoksága nem érdekelte, mint világi hatalom, nem új társadalmi rendszert akart létrehozni, megdöntve a fennállókat. A kereszténységből a 3. századot követő időszakban a magukat kereszténynek mondó uralkodók tették állami ideológiává, miközben maga a hit igen kevéssé érdekelte őket, számukra fontosabb volt, hogy a gyorsan növekvő számú keresztények felé egy különleges legitimációt szerezzenek, magukat Isten által felkent uralkodónak beállítva. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez a fajta legitimáció totálisan légből kapott, az evangéliumok sehol nem támasztanak alá ilyesfajta uralkodói megerősítést. Ha azt szeretnéd megérteni, hogy vajon a Buddhizmus esetében hogyan működik a teokrácia, és a hatalommal való összefonódás, akkor azt gondolom Bhutan történelmét és jelenét érdemes megvizsgálni. Nem vádaskodásképpen, de ma már kevesen emlékeznek rá, hogy az 1990-es években Buthan egy nepáli eredetű kisebbségét erőteljesen vegzálta annak érdekében, hogy vegyék fel a buddhista hitet, konformista módon öltözködjenek és hagyjanak fel saját nyelvgyakorlásukkal. Akik erre nem voltak hajlandóak, azoknak el kellett hagynia a szülőföldjét. Ebbe a folyamatba a hadsereget is bevonták. Több tízezer ember élt hónapokig menekülttáborokba, majd befogadta őket Kanada, Ausztrália, Norvégia, az Egyesült Királyság. Nincsenek adataim az esetleges áldozatokról, de ettől függetlenül ez a cselekmény kimeríti az etnikai tisztogatás fogalmát, sőt a népirtást. Ezzel nem a buddhistákat akarom vádolni, távol álljon tőlem, csak arra akarom felhívni a figyelmet, hogy a hatalom választ ideológiát, viszont a hatalom alapvetően ideológiától függetlenül azonos eszközökkel működik. Ez csak látszólag ellentmondás, az én világnézetem szerint éppen azt igazolja, hogy a világi hatalom minden esetben csak fel- és kihasználja a vallásokat. Számomra jó példa Voltaire, aki a jakobinus diktatúra ideje alatt igen vehemensen igyekezett az államot szétválasztani a keresztény egyháztól, és kortársai megvoltak róla győződve, hogy nem csak keresztényellenes, de ateista is. Aztán 1794 nyarán előállt azzal, hogy új államvallást kell bevezetni (!), és törvénybe kell iktatni a Legfőbb Lény tiszteletét, akinek külön állami ünnepet is szánt, párhuzamosan pedig a keresztény ünnepeket lecserélte az új vallás égisze alatt működő fesztiválokra. A Legfőbb Lény tiszteletére szervezett első performance-t ő maga kívánta "celebrálni", a látványos előadás során viszont teljesen nevetségessé tette magát, és végsősoron ez a presztizsveszteség is hozzájárulhatott ahhoz, hogy július végén ő maga is guillotine-ra jutott.
A hatalom mindig is fog ideológiákat keresni, függetlenül ahhoz hogy egyébként vallásellenes-e. A nácizmusnak ott volt az antiszemitizmus, az olasz fasizmusnak a munka és futurizmus, napjaink liberális demokráciáinak pedig a szabadságjogok mindenek felett álló tisztelete és követése. A hatalom nem változik, csak a csomagolás.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.06. 13:43:40

@flogeir: Értem a különbséget vallás és egyház között. Ezért is mondom, hogy nincs vita / nézetkülönbség, satöbbi.

pucros 2016.04.06. 13:59:01

A tibeti buddhizmus hagyománya szerint a fejlődés leggyorsabb útja a lámával való azonosuláson át vezet. Mivel így a láma személye a fejlődés "eszköze", ezért a buddhisták számára fontos érték az ő tökéletessége. Viszont ezt nem valami üres propagandával vagy színjátékkal érik el, hanem kiválasztással, neveléssel, tanítással, meditációval.
Abban szerintem nincs igazad, hogy ne ismerhetné a tanítványai gondjait. Természetesen személyesen neki nincsenek olyan gondjai, de ettől még pontosan értheti, hogy mi történik velük. És vannak olyan lámák is, akiknek sűrű a programjuk és nincstelenek. Nem ezen múlik.
Abban viszont igazad van, hogy "a módszer" nem alkalmazható univerzálisan. Csakhogy nem világos, mit tekintesz "a módszernek"; Buddha tanításainak egyik különlegessége, hogy van belőlük mindenféle "szinten" álló ember számára. Van, aki apróságoktól idegállapotba' jön, meg van, aki bármeddig megőrzi a derűjét, nyugalmát a legnagyobb kapkodás vagy katasztrófa közepén is. Az orvosi eseteket leszámítva mindenki számára tud adni valami hasznosat (ami nyilván egészen más és más lesz, akár szó szerinti ellentmondásokként).

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.06. 14:36:32

@pucros: :-) A fordítottjáról még meg tudnál győzni.

Az én eddigi élettapasztalatom szerint pont a személyesen átélt élmény a kulcsa minden valódi megértésnek. Figyeld meg a gyerekesek összemosolygását, amikor egy nem szülő felvilágosítja őket, hogy hogyan kéne nevelniük a gyereküket. Vagy nézd meg az első állásukban lévő tanácsadókat, ahogy kimennek cégekhez. Nézd meg, ahogy a fehérek nem értik, hogy mi bajuk van még a feketéknek, pedig már sztárok is vannak közöttük.

Az azonos módszert még mindig inkább el tudnám fogadni, ha ez pl. a meditáció valami formája, és belülre kell figyelni - csak ugye a cél azért szerintem variálódik kultúránként, a nehézségi fok, illetve az egyes nehézségek mibenléte meg pláne.

pucros 2016.04.06. 15:07:48

@suhodminyák: Nézd, ha eleget gondolkozol azon, hogy melyik nézőpontból lehet jobbakat mondani; vajon onnan nézve, hogy te élted meg a dolgot, ismered belülről, hogy milyen érzés, vagy pedig kívülről, madártávlatból, higgadtan, akkor szerintem nem tudhatsz választani, mert egyszerűen mindkettő kell a teljes képhez. Az a képesség-készlet, aminek a megszerzésén a buddhisták dolgoznak, tartalmazza az együttérzést is - amibe beletartozik, hogy ha nem is maguk éltek meg egy élményt, akkor is igen jól bele tudják élni magukat -, meg az elfogulatlanságot is - vagyis azt, hogy ha ők maguk így vagy úgy érdekeltek, érzelmileg érintettek, akkor is képesek kívülről szemlélni, ami történik velük. A dalai lámán pedig pont hogy meg kell tudjuk figyelni ezeket a képességeket működés közben.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.04.06. 17:27:25

@pucros: A külső nézőpont létjogosultságát és hasznát nem vonom kétségbe. Szerintem az a legjobb segítő, aki maga megoldott / túlélt a segítettéhez hasonló helyzetet és már rendelkezik rálátással a dologra, amit jó esetben több másik eseten is átszűrt azóta. Persze tudom, hogy nem lehet mindent egyszerre.

Így az együttérzést -- gúny nélkül -- tényleg szép dolognak tartom, és még segít is, de maximum tüneti kezelés. Szerintem.

flogeir 2016.04.07. 10:34:08

@suhodminyák: én nem biztos, hogy pontosan azt értem azon, hogy sem BUddha, sem a DL útja nem alkalmazható univerzálisan, mint te, de valószínűleg ebben sincs nagy különbség köztünk. Mielőtt visszataláltam a kereszténységhez, én a taoban merültem el évekig. Nem mondanám, hogy tévelygés volt, elvégre is valahol visszavezett magamhoz és visszavezetett a "gyökereimhez", hogy innen fejlődjek és menjek tovább.
Visszatérve a te gondolatodhoz, Buddha kapcsán is gyakran azt felejtjük el, hogy ő nem csak a címeit és a vagyonát hagyta maga mögött, de számos feleségét és gyermekét is, hogy végigjárja az útját.
Vajon többségünk, aki nem a nőtlen szerzetesi életet választja, és nem csak hogy a családalapítás mellett dönt, de megéli annak minden aspektusát (átéled gyerekként a szüleiddel, átéled férjként/feleségként a pároddal, átéled szülőként a gyerekeiddel, nagyszülőként az unokáiddal), vajon meddig juthatsz "racionálisan" azon az úton? És vajon van-e értelme Makóból elsétálni Konstantinápolyig, vagy csak Várnáig, ha eredetileg Jeruzsálembe akartál elutni? Számomra (és ezt hangsúlyozom: számomra) akkor esett le, hogy "Magua nagy hadifőnök, de az ő útja nem a huronoké", amikor ráébredtem, hogy semmi kedvem és tehetségem a szeretteim életét, és a velük történteket "lótusz ülésből" végignézni, és az élet minden kihívására anekdótázni nekik, és ahelyett, hogy a feleségem férje, a gyerekeimnek meg az apja lennék, felvenném valami szenvtelen bölcs szerepét előttük. Az ateizmus relatíve egyszerű életvitelt követel meg, de a vallás komolyabb dolog. Hinni lehet csak úgy dolgokban, de ha az ember egy vallás/világnézet mellett teszi le a voksát, akkor az nem tudható le egy 5 perces gyorstalpalóval és pár látszat változtatással az életvitelünkben. Buddhát, vagy akár a Dalai Lámát követni nem annyiból áll, hogy azt mondom, hogy holnaptól vegán vagyok, és joviálisan mosolyogva állok mindenki elé, akit elém fúj a szél. Az európaiak zöme az "instant kávé" igényességével áll mindenhez, így a vallási-világnézeti dolgokhoz is. Persze ez nem véletlen, már az iskolában azt tanítják nekünk, hogy felgyorsult az élet, és gyorsan kell élni. A gyerekeknek már fogalmazást kell írni, hanem 5, vagy inkább 2 perces röpdolgozatokat, vagy véleményt. Az európai emberek többsége 5 percet fordít arra, hogy megpróbálja megérteni, miről szólnak a keresztény gyökereink, ennyi betekintés után kiábrándul belőle vagy nem fogja meg, majd beleolvas 5 perc erejéig más dolgokba, és kiválaszt magának valamit, ami az 5 perces zanza alapján közel áll hozzá - van akinek az ezotéria kötetlensége, kinek a buddhizmus látszólagos egyszerűsége lesz vonzó, vagy más. Utána viszont marad európai, és sosem mélyed el benne jobban, évekig-évtizedekig hajtogatja ugyanazt az 5 perces mantrát, és fogalma sincs, hogy annak a bimbónak, amit látott, a kinyílott virága hogy néz ki.
Ahhoz hogy az ember kiegyensúlyozott életet éljen és harmónikusan fejlődjön, ahhoz a lelki életet nem lehet azonnal oldódó porokkal feltölteni.
süti beállítások módosítása