A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Ne szaladj, kisfiam, mert elesel!

2014. május 24. - suhodminyák

Az angolok nagyon helyesen felismerték, hogy a közúti balesetek legfőbb oka a túlzott tempó. Ezért azon vannak, hogy mérsékeljék a sebességet az egész országban. 

A sztrádán csak száztízzel lehet menni, mindenhol telepített kamerák, és mobil rendőrök monitorozzák az autók tempóját, és vita nélkül büntetnek, ami azt jelenti, hogy három pontot ér egy gyorshajtás, a negyedikre (tizenkét pontnál) ugrik a jogsi, úgyhogy kilencnél gyakorlatilag mindenki megtörik, és feltétlen szabálykövető lesz. 

Persze nem lehet mindenhova trafipaxot vagy rendőrt állítani, úgy tűnik viszont, hogy fekvőrendőrt (speed bump) lehet. Ezek sajnos szomorúan alacsony technikai színvonalon készülnek, és igazából mindegyik egyedi: olyan, amilyenre éppen sikerült. A lényeg, hogy nem lehet jó érzéssel annyival sem átmenni rajtuk, amennyi amúgy megengedett lenne. 

A közlekedési teoretikusok élénken foglalkoznak már a gondolattal, hogy az autópályán leszállítsák a sebességkorlátozást hetvenről hatvan mérföldre, azaz száztízről kilencvenhatra(!). Ezt én személy szerint, a három sávos autópályák országában nevetségesnek tartom, pedig nem vagyok egy elszánt gyorshajtó. 

Na de ez csak teória, terv. Van viszont újabb gyakorlat is. A nálunk is ismert harmincas övezetekhez hasonlóan itt is nagy sikert arattak a húsz mérföld per órás körzetek. A siker akkora, hogy most – legalábbis, ahol én lakom – elkezdték ezek totális kiterjesztését, ami azt jelenti, hogy a nagyobb egységek határán lehet menni harminccal (nem egyszer olyan középen elválasztott, kétszer két vagy három sávos utakon, ahol a negyven is abszolút biztonságos lenne), azokon belül azonban mindenhol, a legszélesebb és legnéptelenebb utak kombinációiban is csak hússzal. 

20sPlentyLogo.jpg

Kipróbáltam, és elviselhetetlen. Nem lehet négyesbe se kapcsolni. Olyan, mintha a gyalogosoknál szankcionálnák a tyúklépésnél progresszívebb haladási stratégiákat. Nevetséges, és a kézenfekvőnek gondoltnál is frusztrálóbb érzés egyedül csorogni egy tágas, belámpázott úton. 

Úgyhogy nem is teszem, csak a szememet tartom nyitva, hogy nincs-e rendőr a környéken. De ebből baj lehet. Nekem épp a kilenc pont fog következni, azaz ha még egyszer bemérnek, akkor hamisítatlan birka válik majd belőlem, plusz a biztosításom is megugrik rendesen, hogy érezzem, milyen egy aljas, rohadék, önző szemétláda vagyok, egy potenciális gyilkos. 

Egyébként tény, hogy ezzel a hozzáállással Nagy-Britannia a világ legbiztonságosabb helye, ha gépesített közlekedésről van szó. Láttam a statisztikákat, mutatták a gyorshajtás-tudatossági tanfolyamon (speed awareness course), ahol három pont megspórolása céljából vettem részt. Csak azt remélem, hogy nem járok egy-két lépéssel a közlekedésbiztonsági stratégák előtt, amikor a grafikon perifériájára pillantok, és ott azt látom, hogy a sebesség (mint olyan) betiltásával a közlekedési baleset (mint olyan) is megszűnik. 

Csak egy kis szórakoztató ellentmondás a végére, hogy a vidéki Anglia amúgy tele van olyan girbe-gurba, dimbes-dombos, beláthatatlan kanyarokkal teletűzdelt, meghökkentően keskeny utacskákkal, ahol hatvannal lehet menni (azaz kilencvenhattal km/h-ban). Valami miatt ezeken a helyeken felnőttként kezelik az úrvezetőket, mert rájuk bízzák, hogy mernek-e a megengedett sebességgel menni. Tapasztalatom szerint negyvennél már erősen figyelni kell, az ötven nagyon igénybe veszi az embert, a hatvan pedig potenciálisan halálos tempó.

60road.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr676201540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aleb19 2014.05.24. 20:02:32

"Egyébként tény, hogy ezzel a hozzáállással Nagy-Britannia a világ legbiztonságosabb helye, ha gépesített közlekedésről van szó"

ennek ellentmond a qrva magas kotelezobizt.dij, rengeteg baleset van...
pl a savok felfestese girbe-gurba- ovodas szinten rajzolva szelesseguk gyakran valtozik,
a kozlekedes szervezes sokszor foscsi kiszamithatatlan nem tudod elore milyen szeles lesz az ut es hany sav lesz eppen felfestve elotted 2v.3
sok barom bevandorlo aki 30-40 evesen tanult meg vezetni -eletveszely minden sarkon,
80-90 eves tatak mamik 1000kg-os gyilkos eszkozokkel a segguk alatt tepernek a nyugger mentalitast megtartva es abban a korban mar vakok is
a balos kozlekedes miatt nincs jobbkezszabaly

kuvahara 2014.05.24. 20:07:32

Bicajosként viszont életveszélyes. Az autósok egy része egyszerűen nem ismeri a közlekedési szabályokat, vagy tudatosan nem foglalkoznak a kerékpárosokkal. Az úttest néha olyan szűk, hogy képtelenség elférni az autósok mellett, sokszor életveszélyesen leszorítanak, a járdán pedig nem szabad, és a járókelők is igen bunkó módon reagálnak - függetlenül attól, hogy szegény biciklis lassít, és mindent megtesz, hogy normálisan tudjon mindenki közlekedni.

Szotyi_ 2014.05.24. 21:04:13

Pontosan. Mindkettő. Mármint hozzászólás. Potenciális veszélyforrás hogy semmilyen sáv megszűnés nincs előre táblázva... Mész teljes nyugalommal, aztán elkanyarodik/elfogy a sáv a segged alatt...
E mellett meg olyan közlekedési alapelveket köpnek szembe mint a "gyengébb védelme", vagy a "látni és látszani". Amíg a gyalogosnak kell hátranézni, hogy kanyarodik e valaki a háta mögül oda ahol menne át nekem senki ne mondja, hogy Angliában biztonságos a közlekedés...

kuvahara 2014.05.24. 22:21:29

@Szotyi_: Kis ívben kanyarodásnál egyszerűen nem foglalkoznak a gyalogossal. Ha ilyen esetben lelépsz a járdáról, és előtte elmulasztottál negyvenszer körülnézni, jó eséllyel lapítanak ki. A gyalogosoknak - kevés, de létező kivétellel - csak a zebránál állnak meg, mert ott muszáj, és a szabályokat betartják - de a józan ész, belátás, önzetlenség hiányzik - és nem csak a közlekedésükből!

kuvahara 2014.05.24. 22:25:14

Nincs olyan hét, hogy az újságok ne számolnának be halálos kerékpár balesetekről. Csak az igaz, hogy nem vezetnek gyorsan - az lenne még csak az igazi... Ez a poszt az autósok egymás közti viselkedésére igaz lehet, de biztosan nem igaz, mint "autósok és mások".

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2014.05.24. 22:30:15

Igen, a szervezetlenségről írottakkal teljesen egyetértek, de rosszindulatot nem nagyon látok. Figyelmetlenség persze előfordul.

Amiről én beszélek:
www.abd.org.uk/safest_roads.htm

dukeekud 2014.05.24. 23:30:52

Az emberek kb 95 %-a nem alkalmas, egy gepjarmu biztonsagos uzemeltetesere, a problemat majd a robotjarmuvek fogjak megoldani.
De muszaki megoldasokkal mar most is meg lehetne akadalyozni a gyorshajtast.
Peldaul korlatozni a motorteljesitmenyt. Mondjuk egy szemelygepjarmu max 50 Le-s legyen.
Vagy es RFID erzekeloket epiteni az utakba, es az auto csak annyival megy, amennyit epp erzekel az adott uton.
süti beállítások módosítása