A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Szellemi munka

2018. február 21. - suhodminyák

Szinte megkérdőjelezetlen alapvetés, hogy a kreativitást, szellemi erőfeszítést igénylő munka magasabb rendű, mint a különösebb gondolkodás nélkül nyélbe üthető. A szomorú helyzet ennek az ellenkezője.

szellemimunka.jpg

A munkahelyek azért léteznek, hogy egy távoli – vagy legalább azonos szinten kellemetlen esetben közeli – tulajdonosnak minél több pénze legyen. Minden munkatárs létezésének ez a végső célja. Ebbe a virtuális valóságba kényszerülnek bele a homo sapiens faj egyedei, akiket a törzsfejlődés a többi állatnál összetettebb morfondírozási és problémamegoldó képességgel ruházott fel, hogy azt saját és utódaik életének optimalizálására kamatoztassák.

Ehhez képest nem elég, hogy már szinte semmit nem teszünk közvetlenül magunkért és családunkért, hanem pénzért dolgozunk, amivel aztán vélt és valós vágyainkat próbáljuk meg kielégíteni, hanem ezeken a munkahelyeken és szellemi, alkotó munkakörökben aztán az energiánk jelentős része nem közvetlenül valaminek a létrehozására fordítódik, hanem arra, hogy kisszerű, aljas, ostoba vagy közömbös gáncsvetéseken, értetlenségen, lustaságon küzdjük keresztül magunkat, és konkrétan harcoljunk valaminek a létrehozásáért, amihez – ha őszinték vagyunk magunkhoz – tulajdonképpen semmi személyes közünk nincs.

Kinek lehet értelmes célja munkaköri mátrixot, termékkatalógust, vagy egy belső rendszer használatára vonatkozó utasítást létrehozni? Csak a tulajdonosnak, aki helyett ezt kvázi rabszolgák végzik el a fent említett körülmények miatt egyébként meglehetősen gyenge hatékonysággal.

Innen nézve a befektetett sok ötlet, ravaszság és tudatosság nem hogy büszkeségre nem ad okot, de az ember által elszenvedhető megaláztatások egyik legocsmányabbika. Minél jobban bevonódsz ebbe a méltatlan viszonyrendszerbe, annál többet veszel el saját magadtól, annál kevesebb tered és erőd marad olyasmire használni a képességidet, ami valóban érdekel, valóban örömöt okoz, amihez valódi közöd lehet. Ha nem tudod elképzelni az életed munka nélkül, minden méltóságodat elvesztetted, és az életedet felajánlottad hasznosításra másoknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr1413686784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Hyde 2018.02.21. 23:53:27

Röviden összefoglaltad az elidegenedés jelenségét amit a tőke-bérmunka viszony idéz elő a kapitalista gazdasági rendszerben.
Most már csak az a kérdés, hogy mi a teednő?

Serivor 2018.02.22. 03:10:30

"Szinte megkérdőjelezetlen alapvetés, hogy a kreativitást, szellemi erőfeszítést igénylő munka magasabb rendű, mint a különösebb gondolkodás nélkül nyélbe üthető. A szomorú helyzet ennek az ellenkezője."

Akkor te dolgozz inkább a futószalag mellett. Én maradnék a tervrajzaimnál.

bigdata 2018.02.22. 05:22:08

Elég vacak melód lehet...

exenek 2018.02.22. 06:11:38

1. Igaz: termelőeszköz vagy, azért viszel be energiát, hogy a cég és annak tulaja gyarapodjon. Ez azonban nem szellemi/fizikai kérdés. A kőműves is házat épít és a fő- vagy alvállalkozó gyarapodik.
2. Ha ügyes/szerencsés/jó önismerettel rendelkező vagy, megfordíthatod: te akarsz házakat tervezni, kőművelni, szekrényt készíteni, gyógyítani, stb., és ehhez kihasználod a tulajdonost, annak cégét, amely ehhez infrastruktúrát, megfelelő mennyiségű megrendelést, stb. biztosít számodra, vállal minden kockázatot, és mindketten jól jártok. Ha ez így nem igaz rád, nem jó helyen dolgozol.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.22. 06:21:55

Én tudatosan vagyok olyan munkahelyen, ahol nulla kreativitásra van szükség. Így tudok a legkisebb mértékben az elnyomó világrend szolgája lenni.

Kreativitásomat megtartom magamnak.

Jossarian 2018.02.22. 06:23:01

Ezert kell tulajdonosnak lenni :)

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.22. 06:50:23

@Mr. Hyde:

Pedig az elidegenedést nem csak Marx vetette fel, s lám, mégis mennyian elvetik.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.22. 06:52:10

@Jossarian:

Olyan társadalom nem tud létezni, ahol mindenki tőkés. Sőt, még sok se lehet belőle.

midnightcoder2 2018.02.22. 07:08:35

Tudod kedves posztoló, valamikor régen, a kőkorszak elején tényleg az volt, hogy mindenki megcsinálta a saját kőbaltáját és ezzel csapta le a barlangi medvét. Csak aztán ez senkinek sem volt túl jó: azok a vadászok akik nagyon jók voltak a medve agyoncsapásában azért haltak meg, mert nem tudtak jó minőségű baltát csinálni, azok pedig akik a kőbalta készítésében voltak jók azért mert kevésbé jó agyoncsapók lévén megette őket a medve. Aztán jött az első kapitalista és kitalálta, hogy ő kifejleszti a kőbalta 1.0-át ami egy magas minőségű, kiváló fogású tölgyfa nyéllel rendelkezik, az ellenség agyoncsapását intelligens nanoszemcsékkel erősített kovaél segíti, és a legjobb medveagyonverő Nagy Bumburnyák is ezt használja. És ennek gyártására állt rá, némi medvehúsért és csontért cserébe, ez utóbbiak aztán különböző egyéb innovatív termékek felhasználására lettek felhasználva, Pl. nyaklánc. A kapitalista jól meggazdagodott, őseink pedig továbbéltek hogy megalkothassák az a számítógépet és szoftvereket amin ezt a vadbaromságot összeírtad.

midnightcoder2 2018.02.22. 07:09:33

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Ugyanakkor, olyan társadalom már volt, ahol senki sem volt tőkés. Jó nagy nyomor és csőd lett a vége, ráadásul ez a társadalom járt leginkább élen az ártatlan civilek irtásában.

Mr. Hyde 2018.02.22. 07:16:52

@midnightcoder2:

A szocialista irányultságú társadalmi rendszer mindenkinek jobb életkörülményeket biztosított, mint a jelenlegi. A kapitalista kizsákmányolókat leszámítva.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 07:19:13

@exenek: Az a kérdés, hogy ha te találsz olyan munkát, amit te akarsz a lelked mélyéről vegezni, és ehhez pont találsz egy céget is, akkor nem önámításról van-e szó. Nem feltétlenül, de - szerintem - a legtöbb esetben igen. Egy komplett bullshit séma épül arra, hogy azt hazudják az embereknek, hogy csak meg kell találniuk a hozzájuk illő céget és munkát; ha nem sikerül, valami alapvetően nem stimmel velük. Illuisztrcáióért rá lehet pillantani Richard Branson tetszuőleges kinyilatkoztatására a témában.

Nyilván, ha már az ember beleszületett egy ilyen (világ)rendszerbe, és abból nem tud kikeveredni, akkor már - a fenti szempontok alapján - tulajdonosnak éri meg lenni. A helyzetet bonyolítja, hogy egy céggel bajlódni is kellemetlenség, de még maguk az ügyfelek is akadályoznak abban, hogy pont azt és úgy csináld, ahogy szíved szerint szeretnéd.

@Mr. Hyde: Szerintem a minimum teendő, hogy az ember a munkáját súlyán kezeli, és nem hagyja elhitetni magával, hogy a munkája ő maga. A következő, hogy az ember kideríti, hogy ő mit szeretne, mire kíváncsi, és szán időt arra, hogy magával és a valódi igényeivel foglalkozzon, és ne olyan hülyeségekért törje magát, amit elhitettek vele, hogy nem tud nélküle élni. A rendszertől való függetlenedéshez sok szerencse kell, és tudatos építkezéssel is simán tarthat évtizedekig, mire összejön.

rnz 2018.02.22. 07:23:11

Vártam a végén a poént, azt hittem ez csak egy vicces írás. A végére érve már látom, hogy ez csak egy megkeseredett, sikertelen ember hisztije.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 07:24:21

@midnightcoder2: Vegyük észre, hogy a kőkorszaki példádban az élethez közvetlenül szükséges dolgokról írsz. Pl. enni kell - vagy legalábbis az evolúció törvényei erre hajtanak minket (is). Én arról írtam, amikor már azért dolgozol valami absztrakt hülyeséget, miközben még ebben is számosan tevőlegesen akadályoznak, hogy a tulajdonosod bal farpofája alá is jusson egy hibrid városi terepjáró, ne csak a jobb alá.

Dream_walker 2018.02.22. 07:44:59

1: ahol a cég "ellen" kell dolgoznod, onnan lépj le, értelmetlen időhúzás. Van bőven rendes munkahely is, ahol fura módon munkaerőhiány sincs. Ez utóbbi amúgy áldásos jelenség, a fogalmatlan vállalkozások nagy részét legalább kirostálja a piacról.

2: a poszt elején arról beszélsz, hogy ma már nem magának dolgozik az ember, hanem pénzért. Ez a munkahelyekre 100%-ban igaz is. Az utolsó mondatban ellenben nem munkahelyet, hanem munkát írsz, ami így egyszerű tévedés.
Én nem tudom elképzelni az életem munka nélkül, munkahely nélkül viszont nagyon is :)

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 07:48:00

@Dream_walker: Én magamra vonatkozólag úgy fogalmaznék, hogy nem tudom az életemet értelmes tevékenység nélkül elképzelni. A munka szót nagyon csúnyán lejáratták. ;-)

midnightcoder2 2018.02.22. 07:57:36

@suhodminyák: Az emberiség azóta a balta óta kezdett el egyre komplexebb dolgokat csinálni. Valaki kitalálta a zenét, a falfestményeket, a zenét, a vallást, az írást, a pénzt, a történetírást, az irodalmat, a számvitelt, a szobrokat, a színházat, a pénzt, a katedrálisokat, a gőzgépet, a villanymotort, a számítógépet.
Ahogy az emberi kultúra fejlődött, úgy egyre komplexebb rendszer jött létre, és egyre több olyan dolgot is fogyasztunk ami nem kell a közvetlen megélhetésünkhöz, de jól érezzük magunkat tőle. Lásd zene, internet. És igen, már a kezdetek óta vannak akik jobban élnek: a törzsfőnök is jobban élt mint a mezei vadász. És mondhattad, hogy azért kellett elejteni azt a baromi nagy barlangi medvét, hogy a törzsfőnök zabálja magát tele hússal, de igazából azért tették ezt a népek, mert éhesek voltak.

Ma kb. ugyanaz a helyzet. Nem azért megyek be ma is dolgozni a melóhelyre hogy valahol pár ezer kilométerrel arrébb a főnökömnek jobb legyen, hanem azért mert ezzel a tevékenységgel sokkal több pénzt viszek haza sokkal kényelmesebben, mint ha faragnék magamnak egy lándzsát és nekiállnék az erdőben szarvasra vadászni, vagy akár vennék egy tanyát valahol az alföldön és nekiállnék csirkét tenyészteni. Én abból élek, hogy különféle programozási feladatokat oldok meg, és bizony ez sokkal kényelmesebb és jövedelmezőbb mint a mezőgazdaság. És elhiheted nekem, érdekesebb is, én anno próbáltam mindkettőt.

boundary 2018.02.22. 08:20:25

@midnightcoder2: Haláli :)

Figyelj, Te nem borzimorzi vagy?

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 08:30:01

@midnightcoder2: Nincs köztünk vita abban, hogy az egész honnan indult. Az, hogy neked érdekesebb a programozás, mint a mezőgazdaság, a te véleményed. Abban sincs vita köztünk, hogy érdemes több pénzt keresni, mint kevesebbet.

"És mondhattad, hogy azért kellett elejteni azt a baromi nagy barlangi medvét, hogy a törzsfőnök zabálja magát tele hússal, de igazából azért tették ezt a népek, mert éhesek voltak."

Hát nem vagyok naprakész az ősközösségek hatalom- és munkamegosztási viszonyaiban, de pont ezt nem mondtam.

Egyébként még abban sincs vita közöttünk, hogy te sem azért dolgozol, hogy mást gazdagíts. Én csak azt mondom, hogy ez a helyzet - hacsak nem magadnak dolgozol. Téged azért vettek fel, hogy mást gyarapíts, csak ehhez neked is adniuk kell valami, az általad megtermelt haszonhoz mérten tört résznyi pénzt. Ha ez jelen viszonyok között megoldható lenne konkrét rabszolgasággal, akkor úgy oldódna meg. Csak a testi fenyítés fizikai munkánál működik jobban: a gondolkodást erősen visszaveti a félelem, de lapátolni jobban lehet tőle.

feketehun 2018.02.22. 08:55:23

Köszönöm ezt a posztot. Úgy gonolom, hogy az írás abszolút méltó lehet arra, hogy a legutolsó blog.hu-s bejegyzés legyen, amit életemben olvastam. Ennél nagyobb ostoba baromságot nem láttam még, pedig volt már szerencsém néhány megveszekedett hülyeséghez. Ez azonban mindent visz. Az sem teljesen kizárt, hogy mégis egy brutális szarkazmussal állunk szemben - ha pedig így van, akkor szintén tökéletes a poszt.
Felmerülhetne, hogy csak a sértettség beszél belőlem, mivel én is "szellemi munkát" végzek, ezért próbáltam magamba nézni és objektíven megítélni a gondolatmenetedet és kizárni a személyes vonalat. És nem, nem érzem találva magam, nem háborodtam fel, nem sértődtem meg és csak ismételni tudom magamat. Ez tényleg egy olyan indokolatlanul döbbenetes baromság, mint ide Lacháza. Ez már művészi teljesítmény. Gratulálok!

Gekko 2018.02.22. 09:09:24

Uhh ... debírom utálni a kommunistákat / egalistákat. Kvázi egyformán kártékonyak. Csak jelzem, hogy nem vagyunk egyformák. Van, aki okosabb, van, aki szerencsésebb és van aki kitartóbb. BTW, tudod mitől lesz valaki "tőkés" - már persze a szerencsét leszámítva? A nagyon nagyfokú kockázatviselési hajlandóságtól. Már már botorságba forduló bátorságtól. Neked sem kellene munkavállalóként nyomorognod, ha mernél és akarnál lépni.

nemecsekerno_007 2018.02.22. 09:13:37

Az erdőben szinte minden ehető. Te is.

midnightcoder2 2018.02.22. 09:15:04

@suhodminyák: Onnantól kezdve hogy nem magadnak csinálsz mindent mint a halott ősemberek, jó eséllyel valaki jobban jár. Ugyanakkor ettől lehet a dolog win-win szitu is, mint Pl. az én esetemben: a munkaadó biztosítja a feltételeket, a munkát, és viszi a profit egy részét, más részét meg megkapom én. Ebből is egy részt visz állam bácsi adó, járulékok formájában. Én anno próbáltam a magamnak dolgozást is jó ideig, de elég macerás mindennek egyedül utána járni a jogszabályoktól a könyvelőn át az üzletig, marketing, stb. Ráadásul egy csapat jobb megbízásokat tud megszerezni mint egy magányos farkas.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 09:16:53

@feketehun: Ok, végignézted magad, és rád nem igaz. Egy érv azért jól jönne.
@Gekko: Én is csak jelzem, hogy hamar túllendültél a poszt valós tartalmán, egy lépésből a kommunizmusig jutottál, majd innen kezdve a saját dolgodat tárgyalod. A kiből lesz tőkés gonolatmeneted ott sántít, hogy egy bizonyos eset típusra utlasz, az ún. amerikai sikersztorira, amikor valaki a nulláról indul és a csúcsra ér. A társadalomtudományok és a statisztika nem mutatja dominánsnak ezt az utat.

chrisred 2018.02.22. 09:41:22

@midnightcoder2: Tévedés. Egyetlen tôkés volt, maga az állam, mindenki neki dolgozott, ráadásul nem csak munkaadó volt, hanem központi szabályalkotó és végrehajtó, sôt jogszolgáltató is egy személyben.

feketehun 2018.02.22. 10:20:59

@suhodminyák: Megkövetlek, nem elegáns dolog észérvek nélkül nekimenni egy írásnak.

Először is arról a következetlenségről, amelyet a cikk belső logikájában vélek felfedezni: az alapfelvetésed az, hogy a különösebb gondolkodást nem igénylő munka magasabb rendű, mint a szellemi munka. Azt gondolom, hogy nem határozod meg kielégítő módon, hogy mit jelent egy princípiumnak az "alacsony rendűsége" vagy felsőbbrendűsége. Látom persze, hogy a következő bekezdésekben arra jutsz, hogy a szellemi munka nem más, mint látszólag kreatív munkafolyamatok elvégézése, amelyek végső soron egy magasabb társadalmi osztályban lévő tulajdonos vagyonát növelik, miközben maga a munkás csak a haszon töredékét realizálja, maga a viszonyrendszer pedig számára egy megalázó reláció.
Az a bajom ezzel a gondolatmenettel, hogy a mondanivalód belső logikája alapján is érvénytelen. Az egyik gondolat egyszerűen nem következik a másikból. Górcső alá veszed a szellemi munkavégzés folyamatát, olyan visszásságokra mutatsz rá, amelyekről teljesen legitim módon lehet diskurzust folytatni, majd levonod a következtetéseidet a szellemi munka alacsonyrendűségéről. Mindeközben a nem szellemi munkáról nem ejtesz egy szót sem. Nem bizonyítod be, hogy a nem szellemi munka ne egy náladnál magasabb társadalmi rangban lévő tulajdonos bankszámláját hízlalná vagy hogy ne lehetne éppen úgy megalázó helyzetként értelmezni, mint a szellemi munkát.
Ha formális logikai síkon közelítjük meg a kérdést, akkor kiritkaként azt tudnám mondani, hogy egy munka szellemi voltából nem következik szükségeszerűen az,
- hogy egy távoli tulajdonosnak vagyongyarapodását szolgálja (hiszen lehet valaki olyan vállalkozó is, aki szellemi munkájával közvetlenül a saját vagyonát gyarapítja);
- hogy a munka ne legyen közvetlen kapcsolatban a végső eredménnyel (alkotó jellegű munkák, pl. újságírás)
- de ha még a fenti két feltétel teljesülne is, akkor sem következik az egészből feltétlenül az, hogy ostoba, aljas, kisszerű gáncsvetéseken kellene keresztülverekdnünk magunkat. Vannak olyan munkahelyek, ahol szellemi munkával egy távoli tulaj gazdagodását segíted elő, miközben a munkád végeredményét sem látod és a munkafolyomatok is hülyék, mégis jól érzed magad, mert pl. jó a társaság.

Mindezek miatt úgy látom, hogy a szellemi munkavégzés lehúzásának semmi értelme, egyik mondatodból nem következik a másik.

De ha a gondolatkísérlet kedvéért fel is tesszük, hogy igazad van és a szellemi munka egy természeténél fogva kisszerű dolog, még akkor sem következne ebből, hogy a nem szellemi munka bármivel is jobb lenne nála. Egy nem szellemi dolgozó munkája ugyanúgy
- gazdagíthat egy távoli tulajdonost (ha alkalmazottról beszélünk és nem vállalkozóról)
- nem feltétlenül áll közvetlen kapcsolatban a munkája a végső eredménnyel (pl. ha a munkád az, hogy légkalapáccsal töröd fel az aszfaltot, hogy helyén később egy kellemes park létesülhessen: te akkor is csak aszfaltot törsz és punktum, azt viszont folyamatosan);
- és ugyanúgy elképzelhető, hogy kisszerű, aljas gáncsvetéseken magát keresztülverekednie.

Szóval ha el is tekintünk a szellemi munka kritikájának teljes logikátlanságától, akkor sem vonhatjuk le a következtetést, hogy a nem szellemi munka ebből a szempontból jobb lenne bármivel is. Te sem fejtetted ki ezt részletesebben, de mégis az az axiómád, hogy a szellemi munka alacsonyabbrendű a nem szelleminél. Formálisan szerintem ennyiben hibásak az állításaid - gyakorlatilag minden állításod. És ezzel még csak le sem írtam a saját véleményemet, csupán a tiednek a teljes következetlenségére reagáltam.

Egyébként szerintem ott véted a koncepcionális hibát, hogy a szellemi munkát az alkalmazotti léttel, a nem szellemit pedig a nem szellemit pedig a saját közvetlen érdekből végzett melóval azonosítod, pedig ez egy elhibázott gondolat. Nem ismerek vontkozó statisztikákat, de azt feltételezem, hogy mind az alkalmazotti, mind a vállalkozói rétegben többségben vannak Magyarországon a nem szellemi munkát végzők.

A poszttal "konklúziójának" igazával kapcsolatos szubjektív véleményemmel már nem is fárasztalak, így is hosszabb lett a kommentem, mint maga a poszt...

Jossarian 2018.02.22. 10:31:20

@feketehun: hat erdemes beleolvasnod a szerzo korabbi "alkotasaiba" is, van meg ennel ilyenebb is!!! :D

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 10:49:12

@feketehun: Szerintem túlreagálod a stiláris elemeket. Minden bérmunka azonos elbírálás alá esik abban a tekintetben, hogy elidegenedett, és nem érted van. Csak míg a fizikai munkánál ez teljesen egyértelmű kb. mindenki számára, addig a szellemi munkát végzők jobban be vannak szippantva ebbe a nem számukra létrehozott "univerzumba". Annyira, hogy adott esetben fel is idegesítik magukat egy ilyen bejegyzésen, és védik a "rendszert", ahelyett mondjuk, hogy azt mondanák, hogy hát ez sajnos vagy nem, így van, és élek a lehetőségeimmel és a korlátaim között, hogy a saját életmet tudjam élni.

feketehun 2018.02.22. 11:05:18

@suhodminyák: A nagynéném térde kalácsára, ezt nevezem! Egy darab stiláris elem nem sok, annyira sem reflektáltam. De most komolyan, nemhogy nem reagáltam túl, mégcsak nem is reagáltam rá :D
(amúgy stilárisan szerintem rendben van az írásod, már csak a megfelelő tartalmat kell hozzá megtalálnod). Remélem mások sem idegesítették fel magukat a gondolataidon, én biztosan nem. Csak azért vettem a fáradtságot a reakcióra, mert egészen bántóan logikátlan volt az egész... Természetesen szíved joga úgy tenni, mintha bármit is bebizonyítottál volna, az esetleges ellenérveket pedig a mundér becsületét védő egzaltált szövegnek tekinteni. Nem is akarlak megakadályozni ebben. Élj boldogul.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 11:15:07

@feketehun: Szerintem egy jó pár közös pont felrémlett, a bántó logikáltlanságot nem látom be: ez egy vélemény, egy szemszögből leírva - mármint az enyém.

Stiláris elem alatt azt értem, hogy élénk színekkel festem le a szellemi munkával kapcsolatos gondolatokat, és nem írom mellé, hogy mit gondolok a fizikairól.

Szarazinda 2018.02.22. 12:39:45

Ez a poszt tényleg egészen ostoba, beleillik abba a sorba, hogy ma mindenki azt gondolja, hogy eredeti gondolatai vannak, és ezeket menő dolog blogokon osztani, mert a véleményvezér, "influencer" bloggerség az de cool dolog. És akkor jönnek az ilyenek (a másik tipikus példa az IFL blog).

De azon túl, hogy ez egy zavaros és ostoba írás, ami nem szól másról, mint a fehérgalléros, alkalmazotti munka negatív jellegzetességeinek dühös felsorolásáról (hú de eredeti), mi köze van ennek ahhoz, hogy a szellemi vagy a fizikai munka a felsőbbrendű? No meg egyáltalán ez hogyan mérhető, milyen dimenzióban alsóbb- vagy felsőbb rendű az egyik, vagy a másik?

Egyébként, ha az itt leírt mindenféle borzasztó dinamikákból indulunk ki (meg a hasonló, nem borzasztóakból), akkor mondhatjuk, hogy pont a szellemi munka a felsőbbrendű és nem igaz, hogy "a kreativitást, szellemi erőfeszítést igénylő munka magasabb rendű, mint a különösebb gondolkodás nélkül nyélbe üthető". Sokkal összetettebb, kockázatosabb szellemi mjunkát végezni, sokkal durvább csoportdinamikák érvényesülnek, sokkal komolyabb IQ és EQ kell hozzá, sokkal jobban kell tudni sok, absztrakt változót figyelembe venni, hogy jól végezd a munkádat. Egy kűművesnek nem, vagy sokkal kevésbé kell ilyenekkel foglalkoznia. Szerintem ettől sem elsz "felsőbb", vagy "alsóbbrendű" egyik, vagy másik, de ha magát a posztot veszem alapul, akár még ez is kijöhet.

Az már csak hab a tortán, hogy a szellemi munka velejárójaként olyan dolgok is elhangzanak, amelyek pontosan ugyanolyan jellemzőek a fizikai munkára. Tulajdonosnak dolgozol, rabszolga is lehetnél akr felőlük, sőt, az lenne a jó. Más házát építed, ha kőműves vagy, stb, stb stb.

Szóval kedves posztszerző: lehet, hogy neked ezek rendkívül eredeti gondolatoknak tűntek de az írásod, ahogy ezt itt többen mondták már, meglehetős ostobaság, szerintem nem kell feltétlenül nyilvánosan blogolni, azt meglehet hagyni a ténylegesen alkalmas véleményvezéreknek.

Szarazinda 2018.02.22. 12:41:51

nem igaz, hogy "a kreativitást, szellemi erőfeszítést igénylő munka magasabb rendű, mint a különösebb gondolkodás nélkül nyélbe üthető"

Azaz, pont, hogy igaz, szemben a posztszerző állításával

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.22. 14:53:48

@Szarazinda: Ezt nyilván több szemszögből meg lehet ítélni. Te leírtad a sajátodat. A poszt viszont nem erről a relációról szól.

Goosnargh · http://mostittvagyok.com/ 2018.02.22. 22:56:12

Nekem minden szava átjött az írásnak. Jól meg van fogalmazva valami amin én is többször gondolkodom mostanában, túl a huszadik multiknál ledolgozott évemen.

2018.02.25. 19:30:19

@Mr. Hyde: gyorsan lecsapott az első komcsi

2018.02.25. 19:31:11

@Mr. Hyde: te hol éltél 1990 előtt?

2018.02.25. 19:34:24

Annyit kérdeznék a tisztelt szezőtől, hogy egy CNC programozó, egy 3D mérőgép tehcnikus vagy egy állatorvos fizikai vagy szellemi dolgozó? Ezen elgondolkidva tessék már kevésbé nagyobb marhaságokat ideböfögni. Egyébként látott-e már nyugati irodistát nyugati melóssal beszélni?

2018.02.25. 19:39:20

@Szarazinda: Minden - így a munka is - annyit ér, amennyit kellően tajékozódott és a saját pénzüket költó vevők (megbízók, munkáltatók) fizetni hajlandók érte. Igaz, hogy ez nem ugyanaz, mint a magasabb vs alacsonyabb rendő besorolással (ami egy nem igazán létező moralizáló kategória), de mindenképp összefügg a gazdasági hasznosságával.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2018.02.25. 20:37:29

@pityókaborsommelier: Egyik hozzászólásod se a posztra reflektál.
1.) A poszt mondanivalója szempontjából tök mindegy, hogy az CNC esztergályos fizikainak vagy szelleminek számít-e.
2.) A gazdasági hasznosságról írottakkal nem vitatkozom, hanem egyszerűen nem erről beszélek.

2018.02.26. 09:21:21

@suhodminyák: javasolom, változtasd a címet vmi ilyesmire: kreatív vs. rutinmunka

2018.02.26. 09:22:14

@suhodminyák: én már csak ilyen konzervatív-liberális troll vagyok :)
süti beállítások módosítása