A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Kívül tágasabb

2015. augusztus 20. - suhodminyák

Az utolsó hónapokban a kocsi kellemetlen hibát növesztett: a motor nem akart újraindulni, ha a külső hőmérséklet 14 fok fölé emelkedett; azaz ha leállítottam a motort, amíg megittam egy kávét, kár volt kapkodnom, várnom kellett bő tíz percet, hogy újra beinduljon.

Ez egy darabig még kezelhető volt, de ahogy – még Angliában is – egyre melegebb lett, a probléma is egyre mélyült, illetve kicsit később már elég volt, ha kint kicsit melegebb volt, és már a hideg motor sem akart beindulni.

A dolog nem volt teljesen új számomra. Egy korábbi autómnál előfordult pontosan ugyanez a probléma, és ott a főrelé nevű alkatrész volt a hibás, amit jó harmincezerért cseréltek azoknak, akik nem tudták, hogy egyszerűen két elfáradt forrasztást kell felfrissíteni.

Ahogy korábban megírtam, ezúttal nem bíztam a probléma kibogozását a szervizre, hanem elárultam a megfejtést. (Hogy itt milyen globális és lokális aljasságok vannak játékban, azt nem írom le megint, ott vannak a link mögött). Sajnos, mint ahogy egy Murphy törvénykönyv mellékletében lenne olvasható, a négy(!) főrelé kicserélése nem oldotta meg a problémát.

Tovább nyomoztunk hát a szervizzel (az interneten nem találtam használható ötletet). Ők beszéltek a helyi hondás fűmuftival, aki azt mondta, hogy ez egy klasszikus computer probléma, ami rossz hír, mert ez a legdrágább alkatrészek közül való. Jó hír ugyanakkor, hogy ennek a figurának van egy, ötszáz fontért – mondta a szervizes. Beugrottam, ők elvonultak a kocsival, majd engem is hátra hívtak, és megmutatták, hogy bizony a diagnosztikai szoftverük megerősíti a gyanút: az ECU a hibás.

Mivel már eladni készültem a kocsit (ami persze ebben az állapotban gyakorlatilag lehetetlen volt), egyszerűen pszichésen nem tudtam volna elviselni egy újabb ötszáz fontos kiadást úgy, hogy már jó pár másik szíváson voltam túl. Szigorúan anyagi szempontból még megérte volna (ha valóban ez a hibája), de kedvem inkább már ahhoz lett volna, hogy egy roncstelepen magam gyújtom fel a kocsit és/vagy verem szét ólombottal úgy, hogy semmi használható ne maradjon belőle: szó se lehetett róla, hogy végignézzem, hogy kilóra megveszi tőlem egy nepper, majd fillérekből orvosolja a gondot, és (a taxis múltat akár letagadva) gusztustalan profittal adja tovább a gépet.

Ugyanis lehúzást sejtettem. Egy haverom haverja szintén rádugta a maga laptopját a kocsi computerére, és csodák csodájára nem jött fel az ECU hiba. Közben repült az idő. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a korábbi kísérleteknél mindig várni kellett az új alkatrészre, majd becsúszott egy négynapos hétvége, satöbbi: azaz egyszerűen nem volt már időm utánajárni, hogy mi az isten lehet még a gond.

A Magyarországra hazacuccolás már rég kőbe volt vésve, megvolt a kompjegyem, a repjegyem egy héttel későbbre, a taxis engedély épp lejárt. Hiába hagytam vagy egy hónapnyi idő-puffert, a szopás olyan kitartó és cizellált volt, hogy ez sem volt elég.

Így kellett hazajönnöm a cuccaimmal, majd vissza az üres, eladandó kocsival. Épp harminc fok volt, ami azt jelentette, hogy többször is előfordult, hogy a kocsi napközben nem volt indítható. A hazaúton jégakkuval hűtöttem az ECU-t, illetve nem állítottam le, vagy ha muszáj volt, igyekeztem úgy ütemezni, hogy egy megállásból tudjak pl. WC-re menni, sztrádamatricát venni és tankolni. Soha nem jött össze.

Hazaértem Angliába, és felhívtam a volt kollégámat, akivel korábban már az árban is megállapodtunk. Elmondtam neki, hogy milyen probléma adódott. Legnagyobb meglepetésemre nem keserítette el a rossz hír (én mondjuk elálltam volna a vételtől a helyében). Lebonyolítottuk az adásvételt (ami szintén rettenetesen ment, ugyanis elvesztettem a kocsi forgalmiját, ami nagyon csúnyán lelassította a folyamatot).

Tegnap beszéltem a sráccal. Azt kérdezte, hogy a műszerfalon mi a sárga felkiáltójel. (Az, hogy ki van kapcsolva a kitörés gátló). Én meg megkérdeztem, hogy sikerült-e megoldani az indítási problémát. Azt mondta, hogy persze, pofon egyszerű volt az egész. Az ECU hülyeségeket „beszélt”, úgyhogy frissítették a szoftvert 75 fontért a srác által látogatott (nem márka)szervizben, és azóta semmi gond.

Örülök, hogy a volt kolléga nem szívott vele, de egyúttal elszomorít, hogy mekkora különbség van Liverpoolban egy hazai meg egy idegen kiszolgálása között. A taxis vizsgán is fizettem gazdagon olyan szépészeti dolgokért, amikhez nagyon hasonlókkal a szemem láttára hagytak futni egy kacsintással egy liverpooli sofőrt.

Hány, és milyen ehhez hasonló lassításban lehetett részem vajon az évek alatt? Hány mérföldet futottam úgy, mintha víz alatt járnék, mint valami B kategóriás rémálomban? És milyen messze jutottam volna, ha korrekt a pálya? Mindegy, nincsenek „ha”-k visszafelé az életben.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr477721044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jacko__ 2015.08.21. 18:15:27

Termeszetesen elkepzelhetetlen merteku a hendikepje egy bevandorlonak a vilag barmelyik orszagaban, de azert szerintem a jo bevandorlo az, aki ezt valamennyire kompenzalni tudja a sajat kulturajanak adottsagaival. (Az autoszereles sajnos pont egy olyan terulet, ahol minden szolgaltato nemcsak, hogy ott probalja atbaszni a klienst, ahol lehet, de raadasul elegge komoly kompetenciat igenylo szakmunka ahhoz, hogy alig legyen olyan, aki ert hozza. Ergo meg amikor veletlenul johiszemu a szerelo, akkor is extra koltsegeket general a kuncsaftnak, mert altalaban hulye hozza...) Ratermett magyar bevandorlo egyszerre handyman, autoszerelo, builder, es langos-suto az uj hazajaban.

Az eroviszonyok kiegyenlitesere gyunyoru pelda tortent velunk pont a heten. A landlordunk tipikus angol: van vagy harminc haza/lakasa, amit a bevandorolt apja egy elet munkajaval rakott ossze nullarol. A fia ennek megfeleloen a portfolio menedzselesen (beszedi a berleti dijakat, es olcso bevandorlokat alkalmaz a karbantartasra), meg az arcoskodason kivul gyakorlatilag semmihez nem ert. Tortent kb. egy honapja, hogy a bojlerunk elkezdett szarakodni. A csoka kihivta a szakembert (aki, asszem alban). Az kicserelt valami alkatreszt, es kozben az asszonynak sokat sejtetoen annyit mondott, hogy nemsokara latjuk egymast... A bojler hatarozottan jobb lett, mert a szerviz utan nem 40, hanem csak 20 literes jeghideg-vizes szakaszokat iktatott a zuhanyozasunkba. Az asszony szolt megint a landlordnak, hogy ez igy meg mindig nem fasza. Visszajott az alban, es felallitotta a diagnozist: cserelni kell a bojlert. En lofaszt sem ertek a bojler-szereleshez, de nekem itt egy kicsit buzleni kezdett a dolog. Mindazonaltal leszartam, mert nem mi fizetjuk az uj bojlert. Tegnapelott megint kijott az alban es kicserelte, mikozben odasugta az asszonynak (akit mar regrol ismer), hogy annyira azert nem volt rossz az a bojler...

Okosba' kell csinalni, amit lehet, mert az ellenfel fele emelkedo palyan jatszani ugy fair, ha neked meg van egy kis hatszeled. En mondjuk nem vagyok polihisztor, de legalabb az autokhoz ertek, es mindenhol, ahhol eddig eltem, fillerekbol uzemeltettem a jarmuveimet. Ja, es vegyuk eszre, hogy mas bevandorlok szolidaritasabol is igen sokat lehet hasznositani!

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2015.08.24. 15:24:08

@Jacko__: A gond csak az, hogy a dolgokat okosba' csinálva pont azok a sztereotípiák erősödnek, amik amúgy sem tesznek jót a kelet-európaiak imindzsének. És ez attól függetlenül van így, az angolok is sokszor ugyanezt teszik. Amit nálunk "uram-bátyámnak" hívnak, az pl. ott networking...

Jacko__ 2015.08.25. 17:28:31

@suhodminyák:
Az okosba' intezkedes alatt azert tulnyomo reszt ennel szelidebb dolgokat ertek. Mivel azonban mindenkinek mas szinten veri ki a lelkiismerete a biztositekot, ezert annyiban igazad van, hogy altalaban a bevandorlok hajlamosak kiskapukat keresni, es ezzel nem segitik a tobbiek boldogulasat... Mondjuk szerintem ebbol a szempontbol erdemi kulonbseg nincs kelet-europai es pl. arab kozott, tehat olyan, hogy "kelet-europai imidzs" nincsen: a benszulottek 90%-a elfogultsag nelkul, egyforman utalja az osszes jovevenyt (meg az az 2% is, aki egyebkent hasznot huz beloluk...). En, hogy oszinte legyek nem nagyon tudom elitelni a kiskapu-keresest, hiszen a bevandorlas nem egy delutani tenisz-parti, hanem inkabb hunger games...

Sajnos nem emlekszem ra, hogy nekem valaha is lett volna lehetosegem ilyen bojler-trukk jellegu sunnyogasra, de igy visszatekintve arra, hogy hanyan es hanyszor basztak ki velem, amig eljutottam odaig, ahol most vagyok, egy ilyen (arra erdemes) paraszttal szemben szemrebbenes nelkul meglepnem.

A te esetedet viszont en elegge unortodoxnak tartom minden szempontbol...

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2015.08.27. 14:56:51

@Jacko__: Számomra sem a lelkiismereti kérdés van a fókuszban, hanem az zavart, hogy a lejtő pálya miatt egyre nőtt bennem a harag, amit hiába érzek 100%-ig jogosnak, akkor is engem rohaszt belülről.

Ponotsabban a képmutatás a bajom. Ha azt mondják, hogy haver, ez nem a te országod, te itt ne remélj semmit, azt könnyebben veszem, mint egyenes beszédet. Az udvariasságnak maszkírozott képmutatás viszont rohadékabb dolog, mint amilyennek elsőre látszik.

Milyen esetemre gondolsz, mint eléggé unortodoxra?

Jacko__ 2015.09.10. 18:05:18

Nem tudom pontosan, hogy mikor mentel ki, de ha jol tudom, akkor nem a regmultban volt. Akkor pedig mar volt Internet, igy a letezo tapasztalatokbol lehetett tudni, hogy az ember mire szamithat. Koztudott, hogy a kivandorlas harom alap-pillere:
- hianyszakma birtoklasa
- kompetens nyelvtudas
- penz
Ezek kozul barmelyik hianya olyan mertekben redukalja az eselyeidet, hogy a ROI konnyen negativba fordulhat (nemi deficitet barmelyik teren lehet kompenzalni embertelen mennyisegu szopassal... Erdekes modon szerintem pont a penz a legkevesbe fontos a harombol, es megis az az, ami visszatartja a legtobb jeloltet a nagy ugrastol...)

Sajnos a HR-ezes pontosan az a terulet, amit a celorszag vegzettseg nelkuli (vagy ruhatar/bufe szakos diplomaval rendelkezo) semmirekello, tohonya, de benszulott polgarai megceloznak, mint kellemesen langyos eletteret. (En eletem soran egyetlen egy magyar HR-essel talalkoztam, aki kulfoldon a szakmajaban tudott elhelyezkedni, de o is a ferje utan kapott work permitet, aztan sokkal kesobb munkat, mert addig a pasas tartotta el a csaladot...)

Ezzel neked, mint egyebkent kivetelesen ertelmes embernek tisztaban kellett volna lenned. Megis nekivagtal, pedig felkeszuletlenul (vakmeroen?) altalaban olyanok szoktak, akiknek meg az sem jut el az agyaig, hogy ez valoszinuleg eletuk legnagyobb kihivasa lesz...

Ennyiben volt unortodox a te eseted.

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2015.09.10. 18:56:35

@Jacko__: A magyarázat veleje ott van, hogy én nem azért mentem Angliába, mert azt gondoltam, hogy ott a helyem vagy hogy feltétlenül sikerre vagyok ítélve, hanem magánéleti okok miatt - amiről a blog tulajdonképpen nem is szól.

Alapvetően egyetértek veled, és összességében nem is voltam túlságosan meglepve azon, hogy nem koronáztak meg, de azért

1.) A válság előttről származó információk / történetek sokkal szebb képet festettek, és hogy a helyzet drasztikusan romlott, azt a már kint lévők is megerősítették. Ki megtartott pozíciójából, ki úgy, hogy elmesélte, honnan esett ki.
2.) Nálam ugye alapvetően a hiányszakma birtoklása hibádzott, de épp elég példa van arra is, hogy egy tisztességesen dolgozó bevándorlónak elég egyszer bekerülni egy nagyobb szervezetbe, és onnan már relatíve jól fel tud mozogni.
3.) A válság előttről több sikeres HR-es önéletrajzot is láttam, tehát olyat, ami alapján a tulajdonosa dolgozni kezdett. Ezek olyan dokumentumok voltak, amit én biztos nem adtam volna ki a kezemből.
4.) A neten a legtöbbször csak olyan vonatkozásban találtam infót a London-vidék kettősségről, hogy nem csak az előbbiben van élet. Én Liverpoolba kerültem (megint csak nem mozdítható opcióként), és azt gondolom, hogy amit ott találtam (még ha évekbe is telt, mire teljesen megértettem, hogy mi történik körülöttem), az vastagon túlmegy azon, hogy egy bevándorlónak nehezebb. Itt olyan szubkulturális dolgok vannak játékban, ami még ha az országon belül hozzáférhető infó is, egy hozzám hasonló nem fog abba a helyzetbe kerülni, hogy ezt máshogy megtudja, mint a saját kárán.
5.) Még az olyan, cinizmusra hajló embernek is, mint én, könnyű alulbecsülni az emberek nagyotmondásának a mértékét. Akik bevállalják (ahogy én itt, meg amúgy a való életben is), hogy megszopták, azok javarészt a képzetlenek közül kerülnek ki. A diplomások - tapasztalatom szerint - ezt nem hogy titkolják, de komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy a világ és maguk számára szebb képet fessenek a valóságosnál. El kell ismernem, hogy fals reményt adott az, hogy én nyelveket beszélő diplomás voltam.

De mindez végső soron mind mindegy, mert az itt nem részletezett magánéleti okok miatt még akkor is belevágtam volna, ha mindezeket tudom. Csak akkor talán más lett volna a terv.

Így marad annyi, hogy ezt még egyszer nem csinálnám végig, de mivel ez már megtörtént, igyekszem arra koncentrálni, amiben több / erősebb / tapasztaltabb / bölcsebb lettem.

coltaan 2015.09.11. 12:16:11

Pont ezert nem Angliat valasztottam. Egyszeruen nem akartam "kelet-europai" lenni.
Az "okosban" dolgot pedig zsigerbol gyulolom.
süti beállítások módosítása