A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Élet az ember előtt

2008. január 18. - suhodminyák

Gyerekkoromban rendszeresen elárasztottam a fantáziámat az Élet az ember előtt című könyv segítségével. Órákon át tudtam lapozgatni, és szinte mindegyik képbe akárhányszor, azonos szinten bele tudtam feledkezni, csodálni, amit ábrázolt és elképzelni, amit nem. Elsősorban Zdenek Burian festményei nyűgöztek le, de a szöveges kommentárok is nagy hatást gyakoroltak rám, amikor szavakkal is kifejezték az egyébként láthatót, hogy egy-egy állat pl. be tudott volna nézni második emeleti lakásunk ablakán.

 

Annyira elképesztő volt ez a maitól tökéletesen eltérő fauna, hogy tanulmányozása közben alig maradt agykapacitásom azon sajnálkozni, hogy manapság említésre méltó állatvilág szinte csak Afrikában van, nekünk meg lehajtott fejjel kell elismernünk, hogy a szégyen szemre nagytestűnek számító farkasok is legfeljebb csak be-belátogatnak az országba.

 

A könyv az időszámításunk előtt 3000 évvel, a csiszolt kőkorszakban a Duna völgyében megjelenő emberekkel zárult. Az emberek történetét ugyan összehasonlíthatatlanul érdektelenebbnek találtam a dinoszauruszokénál vagy az óriás emlősökénél, de még így különösen sokat időztem egy kép felett, amin három vadász kerül tettlegességig fajuló konfliktusba egy medvével. A lándzsás rajtaütést ábrázoló pillanatképet optimista kockák hozzáadásával játszottam tovább képzeletben, és evidens volt számomra, hogy a szimpatikus emberekéhez hasonló testfelépítést fogok kifejleszteni magamon - még ha a medvékkel szemben teljességgel hiányzó ellenérzésem ezt nem is tette közvetlenül szükségessé.

 

Ma már inkább úgy látom, hogy a három férfi közül talán a medvétől legtávolabb lévőnek volt matematikai esélye a túlélésre, de még az ő esetében is azt valószínűsítem, hogy - ha egyáltalán megúszta a találkozást -, hátralévő életét összekuporodva, csendes sírdogálással töltötte.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr695031715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_35222 2008.01.20. 16:01:26

Nekem is megvan ez a könyv, és szintén nagy hatást gyakorolt rám gyermekkoromban. A mai napig szeretem a dinoszauruszokat és érdekel a földtörténelem, az evolúció, és mindezt, azt hiszem, ez a könyv indította el bennem.

Ismeretlen_51043 2008.01.20. 23:17:59

csatlakozom. imádom ezt a könyvet, számomra is meghatározó gyermekkori élmény volt.

prediktor 2008.08.05. 13:02:49

Az őskori ember már egy kevésbé izgalmas folytatás. Én arra emlékszem, hogy néhány nehezen emészthető részt olyan kétkedéssel fogadtam, hogy szüleimnek is el kellett ismételni (természetesen más szavakkal) a vonatkozó szöveget. A Diplodocus esetében jöttem leginkább zavarba, mert azt sem tudtam elképzelni, hogy egy faj addig növeszti a testét, hogy az idegpályák hossza jelentősen behatárolja reflexeinek gyorsaságát, másrészt ha már kialakult, legalább ne haljon ki emiatt.
süti beállítások módosítása