A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Xavéri Szent Ferenc

2006. december 11. - suhodminyák

Soha nem szerettem életrajzokat olvasni, bár tudom, hogy a művek és cselekedetek értelmezésében döntő jelentősége lehet az életrajzi elemeknek. (Ugyanakkor az is érdekes kísérlet, hogy mi marad egy regényből, vagy mivé válik, ha ezen ismeretek nélkül olvassuk. Egyáltalán nem biztos, hogy csak vesztünk vele, és nem jutunk másfajta, de szintén érvényes élményekhez).

Xavéri Szent Ferenc életéről sem tudok semmit. Csak következtetéssel jutottam el odáig, hogy nem volt élhetetlen ember, met Goán halt meg, ráadásul olyan rafináltan, hogy előtte huzamosabb ideig élt is ott. A halála utáni eseményekkel kapcsolatban meg merem kockáztatni, hogy érdekesebbek, mint az életében esetleg előidézett csodák. Vagy legalábbis életszerűbbek.

Az történt vele ugyanis, hogy már szentként kiállítva, túlbuzgó apácák, két különböző alkalommal, leharapták az egyik lábujját, és az egyik fülét, hogy így jussanak felbecsülhetetlen értékű ereklyéhez. Hogy a Katolikus Egyház hierarchiája milyen helyesen épül fel, azt jól mutatja, hogy a test csonkolgatásának az aktuális pápa vetett véget azzal a záróakkorddal, hogy elkérte a védekezni nem tudó szent egyik komplett karját, amit ma is a Vatikánban őríznek. De ekkor már aztán tényleg elég volt ebből a méltatlan gyakorlatból, úgyhogy most Old Goán csak évenete-kétévenete veszik le a félig nemesfém, félig üveg koporsót a négy méter magasságban kialakított helyéről, amikor is rendezett sorokban, biztonsági őrök tekintetétől kísérve, a mindent a szemnek, de semmit a kéznek elv betartása mellett lehet megtekinteni a szebb napokat látott egyházi alkalmazottat.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr395031371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ggarda 2006.12.12. 16:01:55

ereklye hm.

ggarda 2006.12.12. 16:11:38

egy kockázati tőke társaságnál voltam újonc úgy esett, hogy alig kaptam meg a szobámat, máris kaptam egy másik szobabeosztás-levelet: megyünk holnap Visegrádra! minek? manrézára! mi az? hát manréza. senki nem tudta. másnap gyakorlatilag csapatépítés kezdődött, melynek kezdetén megkérdezték tőlünk, mit várunk? én azt mondtam, az első kívánságom már teljesült is: megkerestem, mi az a manréza - szent ferenc vonult el erre a hegyre (?) ahol elmélkedett. csakhogy nem tudtam, melyik szent ferenc: assisi vagy xavéri - de, mert xavéri később kolduló rendet alapított, hát csak ő lehetett /a társaság ugyanis olyan hiteleket ígért, amikkel maga nem rendelkezett/ nem sikerült igazán jól a beillyeszkedésem - de jól tudtam, xavérihoz kapcsolódik ez a manréza? te tudod?

suhodminyák · http://suhodminyak.freeblog.hu 2006.12.12. 18:18:28

Ha még életében alapította a kolduló rendet, akkor nem tudhatok róla: csak a halála utáni történések egy részével vagyok tisztában - részben.

ggarda 2006.12.13. 11:13:28

csak rákényszerültem, hogy utánajárjak xavéri amolyan "távol keleti pápai nagykövet" lehetett, végigszáguldozta indiát, szigeteket, japánt, kínát nagyon jó nyelvérzéke lehetett /panaszkodott, hogy negyven napjába tellett, hogy lefordítsa japánra a tízparancsolatot/ Goa volt a missziója központja, itt segített a legtöbbet: tízezrével keresztelt halászokat /a víz nyilván kéznél volt/ nem Goán, Kínában, pontosabban egy Kanton közeli szigeten halt meg, betegen. a manréza pedig egy hely, ahol loyolai szent ignác, xavéri lelkitárs megtért ma: hely, mely alkalmas az elvonulásra, elmélkedésre - mivel loyolai ill. xavéri a jezsuita rend előkészítői voltak, a jezsuiták azok, akik aktívan használják a kifejezést. sokat vagyok kénytelen tanulni mellettedd. miattad.
süti beállítások módosítása