A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

Behunyt szemmel

2016. május 08. - suhodminyák

Gyerekkoromban úgy gondoltam, hogy ha valaki becsukott szemmel, oda se nézve tud gitározni (vagy bármilyen hangszeren játszani), az a valami, és akinek néznie kell, az sehol nincs. A saját példámon is látom, hogy ez nincs így.

31docwatson-superjumbo.jpg

Először azt történt, hogy könnyíteni akartam egy kicsit a nyakamon, ami sajnos fáj a gitározástól. Fogtam magam hát, és normális testhelyzetbe helyezkedtem, amiben nem látom, hogy mit csinálok, és úgy játszottam egy, már begyakorolt akkordsoromat.

Meglepően simán ment: az ujjaim maguktól találtak oda, ahova kellett, és hamar azon kaptam magam, hogy a szemeimet be is csuktam, és a tapintást, a hallást kezdem sokkal intenzívebben használni. Ha úgy hallottam, hogy kicsit mellényúlok, vagy egyéb hibát követek el, eszembe se jutott megnézni, hogy mit csinálok, hanem módosítottam a csuklóm vagy a pengető szögén, esetleg a pendítés erején.

Nem nagyzolni akarok, amikor azt mondom, hogy szavakkal nem tudom leírni, hogy ez milyen élmény volt, csak azt mondom, hogy egy másik, párhuzamos világban találtam magam, ahol én magam és az ujjaim is képzeletbeliek vagyunk, és a zene a valóságos.

Gyakran pengetem az egyik klasszikus blues futamot. Szeretem, mert jó, mert könnyű játszani, és mert még így is, vagy éppen ezért(?), nagyon jól lehet hallani a különbséget a jó és nem elég jó játék között, ami jó alkalom arra, hogy megfigyeljem magam, és fontos apróságokat tanuljak.

Ezúttal eleve „vakon” álltam neki, és szinte ösztönösen próbáltam kiküszöbölni egy, engem a saját játékomban zavaró körülményt. (Hoppá, de jó leírni ezt a mondatot ahhoz képest, hogy bő egy éve bizonytalan voltam benne, hogy melyik a gitár eleje, és melyik a hátulja). Ez pedig az volt, hogy az E utáni némítást esszenciálisnak éreztem ahhoz, hogy feszes legyen a futam, de aztán amikor effektíve némítottam, valami közben elveszett, megtört.

Azt tapogattam ki, hogy nem némítok teljesen, hanem az E húrt hagyom kipengeni, vagy esetleg az A-t is. Vigyorogva pengettem tovább, ahogy hallottam, hogy olyasmi történik, amit szerettem volna. Ez már több annál, mint hogy eltalálom a hangokat, ebben már benne van a saját interpretációm az adott témáról.

Plusz egy jó hírem a magam számára: kitaláltam egy futamot, amit viszont csak töredezve és nyögvenyelősen tudtam eljátszani, mert a suspended E akkordhoz át kellett fognom a normál E-ről. Úgyhogy fizikai korlátaimat feszegetve megpróbáltam köztes megoldást találni. Este ott hagytam abba, hogy ez gyanús, hogy nem lesz lehetetlen. Másnap meglepően jól ment, és arra számítok, hogy holnapután már bekerülhet a komfortzónámba.

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr908696964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ShotInTheDark 2016.05.08. 21:51:01

Na, Steve Vai kezdhet félni ! :) Van fejlődés, igen. Régen néztem a példaképeimet, hogy milyen idétlen arcot vágnak, mekkorákat grimaszolnak gitározás közben, és sokszor csukott szemmel teszik ezt. Azt hittem, ez egy betanult póz. De nem. Ez (majd) jön magától. Néha én is csukott szemmel nyomom, olyan érzés fog el mintha valaki vezetné az ujjaimat, kezeimet. Az a vicces ebben, hogy ilyenkor jobban megy a gitározás. Ha vakon játszol akkor a füleid (?) figyelnek, jobban érzed / hallod a nótát. A fíílingről itt egy videó, talán érdekel téged. (előbb-utóbb szükséged lesz erre, ha azt akarod, hogy az a múltkori lány beugorjon az ablakodon. :) www.youtube.com/watch?v=p5T2xnXJtw4 +A blue-os nótánál lassíts egy kicsit és bólogassál jó nagyokat (csukott szemmel) -az sokat segít. Hajrá, csakígytovább !

ShotInTheDark 2016.05.08. 21:55:53

@ShotInTheDark: (bocs a hibákért, baromira siettem . (blues-os, stb...)

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2016.05.08. 22:26:48

@ShotInTheDark: Kösz, örülök, ha hallasz fejlődést, mert úgy általában én is érzem, de amiket végül felveszek, azoknál mindig az az érzésem, hogy másodpercek alatt hiteltelenítem, amit leírtam. :-) De már annak is örülök, hogy már "élesebben" látok bizonyos hibákat, és van elképzelésem, hogy hogyan javítsam ki őket.

A How to play with feel téma mellett további nehézséget okozhat, hogy rács van az ablakon. ;-)

Mme.Brioche 2016.06.25. 15:49:30

Én ugyanígy voltam a horgolással, a nagyanyám egy terítőt meghorgol úgy hogy oda se néz, csak mered a tévére és közben motyogja az egyráhajtásospálcákat és láncszemeket, és mindig azt gondoltam, hogy ez mekkora menőség már, és aki nem tudja ezt csinálni, az még nagyon ovis horgoló, és most a saját példámon látom, hogy ebben nem is tévedtem. Nekem sajnos egyáltalán nem találnak rá az ujjaim a vakhorgolásra, még arra se, amit ezerszer megcsináltam már... kár hogy a horgolást nem húrokon kell pengetni :-) na nem baj, még 50 év, és szürkehályoggal is simán meghorgolok egy ágytakarót :-D
süti beállítások módosítása