A rénszarvas magabiztossága

A rénszarvas magabiztossága

"Vakok közt félszemű"

2015. szeptember 24. - suhodminyák

Új módszerem van: nekiállok nagyjából ész nélkül pengetni föl-le, aztán váltok egy akkordot, amiről azt gondolom, hogy jól fog hangzani, tartom a ritmust, belecselezek a pengetési mintázatba, aztán meglátom, mi sül ki belőle.

chris-woods-groove1.jpg

Most már többedszerre egy – szerintem – baromi jó dallam, rendes groove-val. Több olyan riffem is van már, amivel saját magamat be tudom bolondítani, és azt veszem észre, hogy verem a lábammal a ritmust, plusz egyre durvábban pengetek, ahogy belelovalom magam, aztán amikor észreveszem, hogy a pontosság rovására kezd menni a vehemencia, visszaveszek, és a riffről le nem szállva elkezdek a dinamikával kísérletezni, és szinte kívülállóként nézem, ahogy az ujjaim teszik a dolgukat. Amikor visszahallgatom, hogy mit műveltem, szintén önkéntelenül ütöm a ritmust a lábammal.

Azt is észrevettem, hogy gondolkodás nélkül variálom azt, hogy egy-egy akkordot hagyok kizengeni, vagy lefojtom. Mikor erre rácsodálkozom, kipróbálom máshogy, és rájövök, hogy az volt a legjobb, ahogy zsigerből csináltam. Ez szerintem már annak a csírája, hogy ki fogom tudni fejezni magam a zenén keresztül.

A jazzes könyvben ugye volt az is, hogy az a jó, ha az ember érzésből, zsigerből, és nem fejből, gondolkodva játszik. A fentieken felül erre szívmelengető példa, hogy az egyik riffnél azt a cselt vetettem be kicsit magamat is meglepve, hogy a záró hangot az addig két részre osztott ütemben háromszor pendítem le. Egyszerűen imádom hallgatni, szerintem az adott riffnek ez egy masszívan savas-borsos része. De ami itt a lényeg, megérzésem szerint ez klasszikusan olyan dolog, amit átgondoltam rohadt nehéz lehet csinálni, hanem csak úgy sikerülhet, ha egyszerűen beleugrik az ember.

A felvételeket visszahallgatva azért erősen hallom, hogy nem vagyok még rendes zenész, a gitárom nem egészen része még a testképemnek, satöbbi, de ez egyrészt javulni fog, másrészt egyelőre szabadon szebben játszom, mintha tudom, hogy most fel is veszem.

Ma egy újabb megerősítésben is volt részem. A szomszédom kérdezte a gangon összefutva, hogy én gitározom-e. Mondtam, hogy igen, én próbálkozom, és azon vagyok, hogy az idő előrehaladtával ezt egyre kisebb tortúra és egyre nagyobb élvezet legyen hallgatni. Erre ő úgy reagált, hogy igen, emlékszik arra is, amikor még csak gyakoroltam. (Vegyük észre a különbséget kettőnk észlelésében!).

A bejegyzés trackback címe:

https://suhodminyak.blog.hu/api/trackback/id/tr127817556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

görcs 2015.09.24. 14:25:03

esetleg egy soundcloud link illusztraciokent?

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2015.09.25. 17:46:33

@görcs, @Kiwicake: Létrehoztam egy soundcloud fiókot, letöltöttem egy hangfelvevő-szerkesztő programot, és felvettem három "szerzemény" ötletemet.

A következő régi-új dolgok derültek ki:

1.) Ahogy eddig is, ha megy a felvétel, szignifikánsabban szarabbul játszom az eleve nem parádés szintnél. Ha csak "játsszom", szinte végtelenszer körbemyegyek a riffeken hiba nélkül és élvezettel egyszerre. Ha felveszem, a harmadik vagy a negyedik lesz olyan, hogy azt mondom, ok, akkor legyen ez, csak mert nem akarok még többet szenvedni vele, hanem legyünk túl rajta.
2.) Maga a felvétel is gyalázatos minőségű: fel lehet ismerni rajta a gitárt, mint hangforrást, de ezen kívül tompa és torz egyszerre.

Úgyhogy maradok annál, hogy ha van egy ötletem, felveszem szarul, ahogy éppen sikerül, csak hogy el ne vesszen, és ennyi. Jelen fázisomban minden ezen túlmutató dolog nyögvenyelés és garantált kudarcélmény. Én meg inkább élvezném a dolgot, aztán ha majd lesz mire objektíve is büszkének lenni, illetve a felvétel puszta ténye nem dönti romba az egész kártyavárat, újragondolom a megosztást.

Kiwicake 2015.09.26. 01:54:19

Haha, a lámpa-, vagyis hangfelvétel-láz... ismerős. Köszi, holnap meghallgatlak!

Kiwicake 2015.09.26. 01:55:01

Haha, a lámpa-, vagyis hangfelvétel-láz... ismerős. Köszi, holnap meghallgatlak!

Kiwicake 2015.09.26. 09:41:36

Szori a dupláért, mobilról bénáztam.

Kiwicake 2015.09.26. 09:54:00

Korrekt, férfias hozzáállás, és nagyon megértelek, de nem baj, hogy azért ennyit kitettél, megvan a nulla mérföldkő (nekem is van...).

görcs 2015.10.11. 15:24:29

az R14 (soundcloud.com/user-599034309/r0014 ) simán elmenne már valami animációs filmbe, kísérő zenének.
improzhatnál ilyenekre. :)

suhodminyák · http://suhodminyak.blog.hu 2015.10.12. 10:36:11

@görcs: :-) Akkor a következő célkitűzés, hogy Bud Spencer & Terence Hill filmbe is stimmeljen egy-egy riff.
süti beállítások módosítása